Pospiszyl, Michał2014-09-262014-09-262013Praktyka Teoretyczna 2013, nr 8, s. 281-3082081-8130http://hdl.handle.net/10593/11702Tekst stanowi próbę historyczno-materialistycznej analizy pojęć teologicznych, politycznych i naukowych (na przykład katechon, wielość czy próżnia). Takie badania, szczegółowo przeprowadzone na toczonych u progu nowoczesności dyskusjach między Spinozą, Hobbesem, a także Boylem, mają pokazać kluczowe i brzemienne w konsekwencje teoretyczne rozstrzygnięcia. Pokazuje z jednej strony ukształtowanie się mieszczańskiej wizji nauki, teologii czy narodziny nowoczesnego pojęcia własności prywatnej, z drugiej – formowanie pierwszych uniwersalistycznych walk klasowych prowadzonych tak na poziomie teologii, jak i polityki oraz metodologii nauk. Lepsze zrozumienie tych walk i sporów, a także wyjaśnienie specyficznego miejsca, jakie zajmuje w nich Spinoza, rzuca nowe światło na kryzys opisywany i diagnozowany w ramach autonomistycznych teorii Negriego, Hardta czy Virna.plmaterializmbiopolitykateologiaoperaismowielośćkatechonpróżniamiłośćBaruch SpinozaThomas HobbesRobert BoyleAntonio NegriMichael HardtPaolo VirnoCarl SchmittBruno LatourGiorgio AgambenAteologia wielości. Katechon, pompa próżniowa i biopolitykaAtheology of multitude. Katechon, air pump and biopoliticsArtykuł