Školkay, AndrejMarincea, Adina2022-07-012022-07-012022Środkowoeuropejskie Studia Polityczne nr 2, 2022, s. 101-123.1731-7517https://hdl.handle.net/10593/26868This article presents a common introduction to the four case studies published in this volume. It explains some broader aspects of the methodology used in the four-country case studies and the underlying theory. It is based on the belief that research should be contextualised and founded on in-depth theoretical and empirical knowledge. This contribution explains the methodology used, the sample selection criteria, and the conceptualisation of the alternative media and justifies the focus of research and its importance, especially from a long-term perspective. Furthermore, the study puts the country case studies within a broader comparative international and political communication context, particularly social media. Moreover, there is an explanation of the importance and use of the “like” button on Facebook.Artykuł przedstawia wprowadzenie do czterech studiów przypadku opublikowanych w tym tomie. Wyjaśnia szersze aspekty metodologii stosowanej w studiach przypadków czterech państw i leżącej u ich podstaw teorii. Opiera się na przekonaniu, że badania powinny być kontekstualizowane i oparte na dogłębnej wiedzy teoretycznej i empirycznej. Niniejszy wkład wyjaśnia zastosowaną metodologię, kryteria doboru próby oraz konceptualizację alternatywnych mediów oraz uzasadnia ukierunkowanie badań i ich znaczenie, zwłaszcza w perspektywie długoterminowej. Ponadto badanie umieszcza studia przypadków wybranych państw w szerszym porównawczym kontekście komunikacji międzynarodowej i politycznej, w szczególności w mediach społecznościowych. Ponadto wyjaśnia znaczenia i użycia przycisku „Lubię to” na Facebooku.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessFacebook“Like” buttonCzech RepublicHungaryPolandSlovakiapopulismsocial mediasocial network analysisalternative mediaOrbánBabišMorawieckiMatovičKollárKaczyńskiTheory, Methodology, and Background Information to the Four-Case StudiesTeoria, metodologia i kontekst czterech studiów przypadkuArtykułhttps://doi.org/10.14746/ssp.2022.2.6