Piorunek, Magdalena. PromotorWoźniak, Marlena2014-03-172014-03-172014-03-17http://hdl.handle.net/10593/10300Wydział Studiów Edukacyjnych: Zakład Poradnictwa SpołecznegoPrzedmiotem naukowych dociekań autora pracy jest komparacja (porównanie) idei szkolnego doradztwa zawodowego ze stanem faktycznym realizowanym w wybranych szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych na terenie województwa wielkopolskiego. Grupą badanych osób byli uczniowie jak i dyrektorzy szkół i ich opinia na temat wdrażania, realizowania lub / i funkcjonowania WSDZ1. Z jednej strony narzucone wytyczne i przymus organizacji systemu (rozwiązania prawne), z drugiej strony szkolna rzeczywistość. Niniejszy tekst jest zatem próbą znalezienia odpowiedzi na nurtujące autora pytania i składa się z kilku dopełniających się części: teoretycznej, metodologicznej oraz poświęconej prezentacji i analizie wyników badań, które podsumowuje próba oceny mocnych i słabych stron szkolnego poradnictwa zawodowego, szans i wyzwań stojących przed systemem oraz zagrożeń, z jakimi przyjdzie się zmierzyć w zmieniającej się rzeczywistości.The subject of author's academic research is the comparison between the idea of school career counseling and its factual state in lower and upper secondary schools in Greater Poland Voivodeship. The research group consisted of both students and headmasters and their opinion on implementing, realizing and functioning of PCCS2. On the one hand, there are guidelines and obligatory directions, and on the other hand school reality. The purpose of this paper is to find answers to significant questions and is composed of several complementary parts: theoretical, methodological and the presentation and analysis of research results that are summarized with a trial of evaluating strong and weak points of school career counseling, chances and challenges of the system as well as threats that are inevitable in the variable reality.plszkolne doradztwo zawodoweschool career counselingsystem doradztwayouth counselingFunkcjonowanie systemu szkolnego doradztwa zawodowego. Pomiędzy założeniami a praktyką oświatowąHow school career counseling functions. Between theoretical assumptions and education practiceDysertacja