Krauze-Sikorska, Hanna. PromotorKasprzak, Michalina2019-09-262019-09-262019http://hdl.handle.net/10593/24989Wydział Studiów EdukacyjnychRozprawa składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera analizę teoretyczną, w której wyjaśniono podstawowe kwestie dotyczące twórczości dzieci i kontekst defaworyzacji społecznej. Dokonano również charakterystyki badań porównawczych oraz porównania hiszpańskiego i polskiego systemu wsparcia i opieki. Część empiryczna to prezentacja metodologicznej koncepcji pracy oraz opis, analiza i prezentacja wyników badań, które odnoszą się do następujących celów badawczych: zbadanie i porównanie twórczości dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie funkcjonujących w lokalnych formach wsparcia i opieki w Poznaniu i Tarragonie (cel poznawczy); dokonanie rekonstrukcji teoretycznych w zakresie wspierania i rozwijania twórczości dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie funkcjonujących w lokalnych formach wsparcia i opieki (cel teoretyczny); wskazanie na implikacje pedagogiczne dla praktyki edukacyjnej w kontekście wspierania rozwoju twórczego dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie funkcjonujących w lokalnych formach wsparcia i opieki (cel praktyczny). W rozprawie wykorzystano strategię łączenia badań jakościowych i ilościowych przy zastosowaniu triangulacji w stylu studium przypadku, w którym użyto: obie metody obserwacji, wywiad oraz analizę dokumentów. Badania przeprowadzono w dwóch językach: polskim i hiszpańskim (kastylijskim).The dissertation consists of two parts. The first part includes the theoretical analysis which the basic issues concerning children's creativity and the context of social disadvantaged of children were explained in it. The characteristics of comparative research and a comparison between the Spanish and Polish systems of support and care was also made. The empirical part is the presentation of the methodological concept of paper, as well as a description, analysis and presentation of research results that relate to the following research objectives: to study and compare the creativity of children from socially disadvantaged backgrounds in the local forms of support and care in Poznań and Tarragona (the cognitive aim); development of the theoretical reconstruction in the field to support and to develop creativity of children from socially disadvantaged backgrounds in the local forms of support and care (the theoretical aim); to indicate of the pedagogical implications for educational practice in the context of supporting the creative development of children from socially disadvantaged backgrounds in the local forms of support and care (the practical aim). The dissertation used the strategy of combining qualitative and quantitative research using triangulation in the style of a case study, in which both methods of observation, interview and document analysis were used. The research was conducted in two languages: Polish and Spanish (Castilian).polinfo:eu-repo/semantics/openAccesstwórczośćdzieciśrodowiska defaworyzowane społecznielokalne formy wsparcia i opiekicreativitychildrensocially disadvantaged backgroundslocal forms of support and careTwórczość dzieci pochodzących ze środowisk defaworyzowanych społecznie w lokalnych formach wsparcia i opieki. Studium porównawcze na przykładzie Poznania i Tarragony.Creativity of Children from Socially Disadvantaged Backgrounds in the Local Forms of Support and Care. Comparative Study on the Example of Poznan and Tarragona.Dysertacja