Karaś, MateuszAndrzejewski, Bolesław2015-05-272015-05-272013LINGUA AC COMMUNITAS VoL 23, 2013, ss. 135-149.1230-3143http://hdl.handle.net/10593/13072Głównym pytaniem stawianym w tym artykule jest kwestia tego czy język może być takim samym przedmiotem doświadczenia jak inne przedmioty napotykane w świecie. Czy używamy języka podobnie jak młotków czy telefonów komórkowych? Potocznie uważamy język raczej za coś przynależącego do nas samych nie zaś do świata nas otaczającego. Taka perspektywa była m.in. prezentowana przez neokantystów wykorzystujących myśl Kanta w swoich koncepcjach dotyczących języka, który jest w nich rozumiany jako warunek doświadczenia. Lecz istnieją pewne przesłanki aby sądzić, że język jest także przedmiotem doświadczanym w świecie. Może być on także rozumiany,nie jako sprawa podmiotu czy przedmiotu doświadczenie, ale po prostu jako użyteczne narzędzie. Dwa eksperymenty myślowe, „żuk w pudełku" i „chiński pokój" oraz przypadki osób niewidomych są wykorzystywane w tym artykule aby rozważyć tą możliwość.plinfo:eu-repo/semantics/openAccessżuk w pudełkuchiński pokójjęzykdoświadczeniedysfunkcja wzrokuWittgensteinSearleŻuk w chińskim pokoju. Język jako substytut doświadczeniaArtykuł