Libert, René2025-11-052025-11-052023978-83-66983-34-2978-83-7589-094-5https://hdl.handle.net/10593/28349Prezentowaną monografię można odczytywać co najmniej na dwa sposoby. Z jednej strony jest to wnikliwe i wieloaspektowe studium szaleństwa rozumianego najogólniej jako zespół silnych zaburzeń zachowania i zdeterminowanego przez płeć, z drugiej strony natomiast to praca mu-zykologiczna poświęcona twórczości operowej, której tematyka koncentruje się na trzech ope-rach Krzysztofa Pendereckiego, rozpatrywanych głównie z perspektywy pogłębionej analizy psychologicznej jej bohaterek. Warto podkreślić oryginalny i nowatorski, wpisujący się poniekąd w nurt gender studies, sposób ujęcia tematu. Książkę tę można umieścić we współczesnym nur-cie badań spod znaku tzw. nowej muzykologii, czyli – najogólniej rzecz ujmując – spojrzenia na muzykę przez pryzmat jej roli i funkcji w kulturze naszych czasów. Ta wielowątkowa praca o charakterze interdyscyplinarnym wnosi znaczący wkład do badań nad operą drugiej połowy minionego stulecia.plHeroina w półmroku. Szaleństwo i nienormatywność w operach Krzysztofa Pendereckiegoinfo:eu-repo/semantics/book