Kwiek, Marek2014-03-282014-03-282000OPCJE — dwumiesięcznik kulturalny Nr 4 (33), sierpień 2000, ss. 60-67.http://hdl.handle.net/10593/10363Pytanie o to, co filozof robi w kulturze, nieodmiennie wiąże się, z jednej strony, z akceptowanym przez niego wizerunkiem siebie jako filozofa, z drugiej natomiast z zakładaną przezeń koncepcją perswazji kulturowej. W zależności od tego, jakie zadania i zobowiązania kulturowe, światopoglądowe, społeczne i polityczne bierze się na siebie (lub się ich nie bierze), w sposób mniej czy bardziej otwarty zakłada się pewną koncepcję swojego kulturowego istnienia. Otóż chciałbym tu pokazać, w jaki sposób odmienne koncepcje siebie jako filozofa zanurzonego w kulturze wpływają na wybór odmiennych środków i celów perswazji kulturowej. Chciałbym wyodrębnić dwie skrajne strategie filozoficzne, za którymi stoją dwie skrajne koncepcje miejsca filozofa w kulturze (a zwłaszcza w polityce) i dwie skrajne wersje jego stosunku do sfery, którą nazywam tutaj sferą obywatelskości. W skrócie: będę chciał pokazać dwie odmienne wersje filozofii, dwie odmienne postawy filozoficzne wobec świata społecznego i dwa typy perswazji filozoficznej: pierwsza z nich kieruje uwagę filozofa na tekst, a druga na wspólnotę. Jeden wątek nazywam więc tekstualnym (albo nietzscheańskim), a drugi wspólnotowym (albo heglowskim).plfilozofia francuskafrancuski Nietzschenietzscheanizmheglizmfrancuski HegelGilles DeleuzeMichel Foucaultponowoczesnośćtekstualizmtekstfilozofia i politykazaangażowaniefilozofia a władzaintelektualiściautowizerunek filozofarewolucjaprzemocideologiawspólnotawspólnotowśćpolisfilozofia politycznaO autowizerunku filozofa. Między tekstem a wspólnotąArtykuł