Jelewska, Agnieszka. PromotorLichota, Patryk2018-11-202018-11-202018-11http://hdl.handle.net/10593/24121Wydział Filologii Polskiej i KlasycznejNiniejsza rozprawa doktorska podejmuje zagadnienie doświadczenia transpozycji obecności, które jest szczególnym rodzajem stanu świadomości osiąganego za pomocą technologii medialnych. Transpozycja jest tu rozumiana jako ruch, zmiana, przesunięcie perspektywy obecności – nie tylko w wymiarze przestrzennym, ale również znaczeniowym, empirycznym czy sensorycznym. Środki, które będę opisywał, służące do zmiany perspektyw i form transponowania obecności mają długą tradycję. Sięgam w swoich badaniach do szerokiego obszaru historii kultury (głównie Zachodu). Źródłami, bądź prototypami współczesnych technologii teleobecności, były rytualne praktyki – techniki pracy z ciałem, intoksykacje substancjami psychoaktywnymi, narzędzia wytwarzane na wzór wehikułów do podróży między różnymi formami uobecniania i osiągania nowych perspektyw podmiotowych (mogących przechodzić w przedmiotowe), takich jak: instrumenty muzyczne, magiczne artefakty, kostiumy, sztafaż teatralny i performatywny. W pracy stawiam tezę, że obfitujący w wizje i koncepcje teleobecności XIX-wieczny przemysł nowej magiczności staje się podwaliną dla kształtowania zjawiska współczesnych technologii transpozycji obecności. Hologramy, transmisje wideo oraz przemysł telekomunikacyjny, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość są narzędziami kreowania iluzji oraz gry z podmiotowością, dostarczają transcendentnych stanów, zastępując lub rozwijając praktyki duchowe.The following doctoral dissertation focuses on the question of experiencing the transposition of presence, which is a specific kind of state of consciousness reached through use of media technologies. The transposition herein is understood as the movement, change or relocation of the presence perspective – not only in the spacial dimension, but also in the semantic, empirical or sensory aspects. The means of changing perspectives and forms of the presence transposition that I intend to describe have had a long tradition. In this research I have made use of a broad scope of cultural history, predominantly Western cultural history. The sources or prototypes of the contemporary telepresence technologies were various ritual practices – body work techniques, intoxication with psychoactive substances, tools made in imitation of vehicles for travelling between different forms of gaining presence and new subjective perspectives (that can shift into objective), such as musical instruments, magical artefacts, costumes, theatrical and performative staffage. In this work I propose a thesis that the abounding in visions and telepresence concepts 19th century new magic industry has become a foundation for shaping the contemporary presence transposition technologies phenomenon. Holograms, video broadcasts, telecommunication industry, extended and virtual reality are tools for illusion creation and for game with subjectivity, they provide transcendental states, replacing or supplementing spiritual practices.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessTelepresencenew mediaspiritismarcheology of mediateleobecnośćnowe mediaspirytyzmarcheologia mediówTranspozycje obecności w sztuce mediów – od telekinezy do teleobecnościTranspositions of presence in media art – from telekinesis to telepresenceDysertacja