Somr, Miroslav2013-07-162013-07-162013Studia Edukacyjne, nr 24, 2013, s. 289-301978-83-232-2576-81233-6688http://hdl.handle.net/10593/6854Pytanie dotyczące edukacyjnej myśli G.W.F. Hegla może wydawać się absurdem. Jednak, ogólnie rzecz biorąc, można uznać, iż w każdy system fi lozofi czny wpisana jest teoria edukacji. W artykule ukazuję, że teoria edukacji jest nieodłącznym elementem fi lozofi i Hegla i że koncepcja edukacji jest zawarta w Fenomenologii Ducha.The question regarding the educational work of G.W.F. Hegel may appear absurd to the defenders of the philosophical purity of his thought. However, generally speaking, it could be asserted that every philosophical system does include a theory of education. The present paper elaborates the assumption that there is an educational signifi cance inherent in Hegel’s philosophy and that the concept of education is contained in his Phenomenology of Spirit.enPhenomenology of SpiritBildungabsolute knowingphilosophy of spiritself-alienationreal moralityFenomenologia Duchafilozofia duchaautoalienacjamoralnośćG.W.F. Hegel – education as a moment of historical realityG.W.F.Hegel – edukacja jako punkt w rzeczywistości historycznejArtykuł