Szwabowski, Oskar2014-09-252014-09-252013Praktyka Teoretyczna 2013, nr 1(7), s. 143-1652081-8130http://hdl.handle.net/10593/11630W niniejszym artykule zajmę się krytyką struktury teoretycznej, w ramach której w obszarze pedagogiki wytwarzane są krytyki reform szkolnictwa wyższego. Udowadniam, że krytyka neoliberalizmu w edukacji z jednej strony nie rozpoznaje dynamiki zmian i „konieczności” transformacji, z drugiej zaś zarówno krytyka, jak i obrona neoliberalnych reform nie przekracza kapitalistycznego rozdzielenia oraz właściwej danemu porządkowi instytucjonalizacji. Pod względem praktycznym powoduje to, że opór przybiera formę reakcyjną, czy to jako obrona przywilejów „klasy próżniaczej”, czy jako próba powrotu do okresu „kompromisu” między klasami, a tym samym nie jest w stanie wypracować radykalnej praktyki i realnie równościowej i demokratycznej edukacji, jak również przezwyciężyć „ideologiczny aparat państwowy”.plszkolnictwo wyższeuniwersytetpedagogika krytycznaneoliberalizmKrytyka „oficjalnej krytyki” neoliberalnych reform w szkolnictwie wyższymCritique of the „Official Critique” of Neoliberal Reforms in Higher EducationArtykuł