Fiedler, Radosław2019-02-252019-02-252018Rocznik Integracji Europejskiej, 12/2018, s. 255-266.1899-6256Xhttp://hdl.handle.net/10593/24408China’s Belt and Road Initiative is both an opportunity and challenge for Central Asian countries and the European Union. As an initiative announced in Astana, it may make Europe closer to Asia through railway connections. Its scope, proposed infrastructural investments and different connections and routes, additional initiatives and diplomacy suggest OBOR is in line with the global Chinese strategy.Inicjatywa Pasa i Szlaku stwarza możliwości jak i wyzwania dla regionu Azji Centralnej. Inwestycje infrastrukturalne wraz z rozwijającymi się połączeniami kolejowymi przybliżają ten region do Europy. Chińska inicjatywa wiąże się z koncepcją budowania strefy wpływów w regionie Azji Centralnej i stopniowego wypierania innych partnerów w tym państw Unii Europejskiej. W przygotowywanej nowej strategii UE wobec Azji Centralnej należy uwzględnić znaczenie Nowego Jedwabnego Szlaku z jego pozytywnymi jak i negatywnymi uwarunkowaniami.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessCentral AsiaBelt and RoadEuropean UnionAzja CentralnaPas i Szlakrailway connectionsUnia Europejskapołączenia kolejoweCentral Asia on the way of One Belt, One Road – implications for the European Union„Pas i Szlak” przez Azję Centralną – wnioski dla Unii EuropejskiejArtykułhttps://doi.org/10.14746/rie.2018.12.17