Zbigniew, Drozdowicz2017-04-122017-04-122016Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria R. 25: 2016, Nr 4 (100), s. 339-350.1230-1493http://hdl.handle.net/10593/17602W rozważaniach wskazuję zarówno na głębokie kontrowersje związane z określaniem miejsca filozofii Leibniza w oświeceniowej tradycji, jak też podejmuję próbę pokazania przynajmniej niektórych z ich źródeł. Do najistotniejszych z nich zaliczam przykładanie do tej filozofii miar adekwatnych wprawdzie dla Oświecenia we Francji, ale już nie w krajach niemieckich. W tych ostatnich były ono również zróżnicowane – widoczne jest to zwłaszcza wówczas, gdy się porówna Oświecenie niemieckie w jego wczesnych fazach z Oświeceniem w fazach późnych. Interesującą i skłaniającą do głębszych refleksji jest również próba kreślenia wielkości Leibniza i wartości jego filozofii miarą, jaką były różne odmiany oświeceniowego racjonalizmu. Przywołuję tutaj tylko jedną taką próbę, ale w literaturze poświęconej tej epoce można ich znaleźć znacznie więcej.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessfilozofia leibnizjańskazróżnicowanie Oświeceniaoświeceniowy racjonalizmLeibniz – filozof oświeceniowy czy pozaoświeceniowy?Artykuł