Chmura-Rutkowska, IwonaDuda, MaciejMazurek, MartaSołtysiak-Łuczak, AleksandraChomczyńska-Rubacha, MariolaRubacha, KrzysztofPankowska, DorotaKopciewicz, LucynaCzerepaniak-Walczak, MariaFrąckowiak-Sochańska, MonikaBuchowska, NataliaSekowska-Kozłowska, KatarzynaKopińska, ViolettaCackowska, MałgorzataOstrouch-Kamińska, JoannaDec-Pietrowska, JoannaDługołęcka, AlicjaPaprzycka, EmiliaWalendzik-Ostrowska, AgnieszkaWaszyńska, KatarzynaZamojska, EvaHejwosz-Gromkowska, DariaBuchnat, MarzenaCytlak, IzabelaJarmużek, JoannaPopow, MonikaMichalski, MaciejNapierała, AnitaGłowacka-Sobiech, EdytaSkórzyńska, IzabelaWalczak, BartłomiejChmura-Rutkowska, IwonaDuda, MaciejMazurek, MartaSołtysiak-Łuczak, Aleksandra2018-08-012018-08-012016978-83-62206-17-9http://hdl.handle.net/10593/23643Projekt posiada stronę internetową, na której znajdują się informacje na temat badań, osób zaangażowanych oraz udostępnione wyniki badań: www.gender-podreczniki.amu.edu.pl.Publikacja stanowi podsumowanie badań zrealizowanych w ramach projektu badawczego „Gender w podręcznikach”. Celem projektu była rekonstrukcja i krytyczna analiza zawartości polskich podręczników oraz treści podstaw programowych pod kątem prezentowanych i promowanych w nich wzorców i idei dotyczących kobiecości, męskości oraz relacji między dziewczynkami/kobietami i chłopcami/mężczyznami. Zawarte w poszczególnych tomach analizy i studia przypadków stanowią wieloaspektową diagnozę, wskazującą zarówno pozytywne praktyki, jak i obszary, w których konieczne są zmiany w kierunku równościowej, demokratycznej i antydyskryminacyjnej edukacji. Analizą ilościową i jakościową objęto 25%, czyli 227 z 879 podręczników dopuszczonych przez MEN w 2013 roku do użytku szkolnego i przeznaczonych do kształcenia ogólnego w zakresie 28 przedmiotów, na wszystkich poziomach w różnych typach szkół, zgodnie z podstawą programową na dzień 01.10.2013. Analizie jakościowej poddana została również treść podstawy programowej do poszczególnych przedmiotów oraz dokumenty prawne dotyczące problematyki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji szkolnej i samych podręcznikach. Raport składa się z trzech tomów. Pierwszy tom zawiera opis metodologii badań, analizy eksperckie dotyczące roli podręczników w reprodukowaniu/obalaniu stereotypów płciowych i innych aspektów edukacji w ramach przyjętych w projekcie założeń. Kolejne dwa tomy zawierają wyniki badań ilościowych i jakościowych podręczników do 27 przedmiotów, wraz z rekomendacjami, z których korzystać mogą zarówno przyszłe autorki i autorzy podręczników, ich wydawcy, recenzentki i recenzenci, osoby opracowujące podstawy programowe i materiały edukacyjne, pedagożki i pedagodzy, a także nauczycielki i nauczyciele.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessgender, analiza podręcznikówGender w podręcznikach Projekt badawczy. Raport TOM IKsiążka