Scheffler, Paweł2018-02-122018-02-122010Języki Obce w Szkole vo. 1, 2010, pp. 158-173http://hdl.handle.net/10593/21511Jednym z komponentów pisemnej matury z języka angielskiego, zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym, jest wypowiedź pisemna. Wśród kryteriów wpływających na ocenę tego komponentu jest poprawność językowa w zakresie struktur gramatycznych oraz słownictwa. Przeprowadzona analiza ponad stu arkuszy matur próbnych z dwóch roczników w wielkopolskich liceach ogólnokształcących wykazała, iż poprawność gramatyczna oraz leksykalna wypracowań uczniowskich pozostawia wiele do życzenia: uczniowie są generalnie w stanie przekazać określone treści, jednak bardzo często czynią to za pomocą wadliwych środków językowych. Wpływa to oczywiście na obniżenie oceny. Ćwiczenia, które proponuję poniżej, mają na celu pomóc osobom przygotowującym się do matury w wyeliminowaniu najczęściej popełnianych błędów. Materiał zebrany w ćwiczeniach odnosi się wyłącznie do tych kwestii gramatycznych i leksykalnych, które w przeanalizowanych testach sprawiały zdającym największe trudności. Zważywszy na to, iż zarówno błędy gramatyczne jak i leksykalne cechowały się dużą powtarzalnością, można stwierdzić, że są to generalnie trudności charakteryzujące większość uczniów na tym poziomie zaawansowania, a nie takie, które wynikają z akurat omawianych tematów. Z paroma wyjątkami, które są odnotowane w tekście, te same zagadnienia dotyczą zarówno poziomu podstawowego, jak i rozszerzonego. Wyeliminowanie tej stosunkowo niewielkiej grupy błędów pozwoli zdającym znacznie podnieść jakość tworzonych wypowiedzi. Wszystkie kwestie (błędy) poruszone w ćwiczeniach wywodzą się z uczniowskich wypracowań. Same zdania, natomiast, nie są autentyczne: użycie w całości autentycznych zdań nie było możliwe między innymi ze względu na mnogość występujących w nich niedoskonałości.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessPolish-English contrastive analysiserrors made by Polish learners of Englisherror correction exercisespoprawianie błędów w języku angielskimUcz się na błędach. Część I.Artykuł