Płowiec, WitoldWiliński, PawełKrajniak, OlgaGuzik, Bartosz2017-08-282017-08-282006Prawo wobec wyzwań współczesności, tom III, Poznań 2006, s. 27-33.83-921889-5-0http://hdl.handle.net/10593/19174Opracowanie ma na celu zrekonstruowanie zasady podziału władzy wyrażonej w przepisach Konstytucji oraz przedstawienie wpływu tej zasady na działalność komisji śledczej, a zwłaszcza wzajemnych relacji pomiędzy komisją śledczą i organami władzy wykonawczej i sądowniczej. Zasada podziału władzy przyjęta w Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. wyznacza ramy relacji organów władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej. Zasada ta zakłada, że organy państwowe dysponują kompetencjami oddziaływania wzajemnie na siebie tak, by zapobiec koncentracji i nadużywaniu władzy; gwarantuje tym samym poszanowanie wolności i praw jednostki. Jednym z elementów tak rozumianej zasady podziału władzy są kompetencje kontrolne Sejmu, a w szczególności możliwość powołania komisji śledczej do zbadania określonej sprawy. Obecne uregulowanie statusu prawnego komisji śledczej ze względu na lakoniczność powoduje liczne wątpliwości co do zakresu jej działania. Nie sposób ich rozstrzygnąć bez uwzględnienia reguł wynikających z zasady podziału władzy. Wymaga to jednak wiedzy prawniczej, pewnej powściągliwości, a przede wszystkim zdystansowania się od partykularnych celów politycznych.polinfo:eu-repo/semantics/openAccesspodział władzykomisja śledczaWpływ zasady podziału władzy na działalność sejmowej komisji śledczejRozdział z książki