Kwiek, Marek2014-01-302014-01-302014Nauka i szkolnictwo wyższe, No. 1. (2014)http://hdl.handle.net/10593/9970Po raz pierwszy „przekonania" i "zachowania” europejskiej kadry akademickiej można badać systematycznie i porównawczo przy użyciu starannie zebranych, pierwotnych danych ilościowych. Międzynarodowe dane dotyczące poglądów, postaw i zachowań akademickich otwierają nowe możliwości porównawczego badania dynamiki zmian w parze: modele rządzenia/ akademickie przekonania i zachowania. Tym samym tradycyjne university governance models, funkcjonujące na prawach typów idealnych Maxa Webera, mogą po raz pierwszy zostać skonfrontowane z dużym materiałem empirycznym zebranym w jedenastu systemach edukacyjnych Europy. Nasz artykuł jest podzielony w następujący sposób: po części wprowadzającej następuje rekonstrukcja podbudowy analitycznej (skupiona na typie zaprezentowanych tu badań oraz na kilku modelach organizacji uniwersytetu uznanych za użyteczne dla tego studium) oraz część poświęconą charakterystyce zbieranych danym i zastosowanych metod badawczych. Fragment dotyczący empirycznych wyników badań oparty jest na analizie statystyki opisowej oraz kilku specjalnie skonstruowanych indeksach, które wykorzystano do oceny stosowalności wybranych modeli rządzenia do polskich wzorców rządzenia. Wyniki badań zostały zaprezentowane z europejskiej ilościowej perspektywy porównawczej.plkolegialność akademickawspólnota uczonychzarządzanie szkolnictwem wyższymszkolnictwo wyższepolskie uniwersytetykadra akademickaprofesja akademickaautonomia uczelnireformy szkolnictwa wyższegopolityka publicznabadania ilościoweuniwersytety europejskieeuropejskie badania porównawczebadania szkolnictwa wyższegopolityka edukacyjnapolityka szkolnictwa wyższegomodele zarządzaniainstytucjonalizmJohan P. Olseninstytucjonalne i instrumentalne wizje uniwersytetuprzyszłość uniwersytetugovernanceustrój uczelniprawo o szkolnictwie wyższymkonflikt wartościprofesuramłoda kadra akademickabadanie CAPbadanie EUROACprzekonania kadry akademickiejRobert Birnbaumacademic collegialityciała akademickieindeks kolegialnościbadania szkolnictwa wyższegopolityka publicznaUniwersytet jako „wspólnota badaczy”? Polska z europejskiej perspektywy porównawczej i ilościowejArtykuł