Menz, Mariusz2018-05-182018-05-182015Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2015, nr 4, s. 281-292.1731-7517http://hdl.handle.net/10593/23244Artykuł przedstawia, w jaki sposób historia szkolna odzwierciedla bieżącą politykę historyczną państwa. Autor stawia tezę - sięgając do Michela Foucaulta - że stanowi ona zawsze dyskurs władzy. Jako przykład podaje przypadek chrztu Mieszka, który w zależności od zmieniających się kontekstów politycznych, społecznych i w mniejszym stopniu kulturowych, był i jest przedstawiany w edukacji szkolnej jako swoiste signum temporis. Sporo miejsca autor poświęca okresowi 1918-1939, pokazując, w jaki sposób programy szkolne do nauczania historii w tym czasie odbijały zmieniające się cele polityki historycznej rządzących. Historię szkolną jako dyskurs władzy uznaje autor za omnipotentny.The paper presents how history as a school subject reflects the current historical policy of the State. Following Michel Foucault, history is claimed to always constitute the discourse of authorities. This is exemplified by the case of Mieszko’s baptism, which is a sign of the times, having been presented in the school education depending on the changing political, social and - to a smaller extent - cultural contexts. Considerable room is devoted to the period from 1918-1939 to show how history curricula reflected the changing objectives of historical policy conducted by the authorities in this time. History as a school subject is considered omnipotent in the discourse of authorities.polinfo:eu-repo/semantics/openAccesshistoria szkolnadyskurs władzypolityka historycznapamięćschool historydiscourse of authoritieshistorical policyremembranceHistoria szkolna jako dyskurs władzySchool history as the discourse of authoritiesArtykułhttps://doi.org/10.14746/ssp.2015.4.17