Kwiek, MarekSzymula, Łukasz2025-03-192025-03-192024-10-19Kwiek, M., Szymula, Ł. (2024). Mobilność i kariery naukowe: jak naukowcy przychodzą do systemu nauki i z niego odchodzą. Raport 6. Raporty z Badań – Centrum Studiów nad Polityką Publiczną UAM, Poznań.https://hdl.handle.net/10593/28071W pracy analizujemy zjawisko rezygnacji z nauki akademickiej i pokazujemy jak odchodzenie z niej różni się między kobietami i mężczyznami, dyscyplinami akademickimi i na przestrzeni czasu. Prezentowane podejście jest kompleksowe: globalne, oparte na kohortach naukowców i podłużne – obserwujemy działalność publikacyjną indywidualnych naukowców w czasie i kwantyfikujemy zjawisko tradycyjnie określane mianem porzucania nauki (Geuna & Shibayama, 2015; Preston, 2004; White-Lewis et al., 2023; Zhou & Volkwein, 2004). Rezygnację z nauki konceptualizujemy jako trwałe zaprzestanie publikowania naukowego, ponieważ dane podłużne dotyczące odchodzenia z akademii w postaci rezygnacji z zatrudnienia (co byłoby prostsze) nie są dostępne na poziomie globalnym. Korzystając z metadanych pochodzących z bazy Scopus – globalnej bibliometrycznej bazy danych publikacji i cytowań – analizujemy kariery publikacyjne 142 776 naukowców z 38 krajów OECD, którzy zaczęli publikować w 2000 r. oraz 232 843 naukowców, którzy zaczęli publikować w 2010 r. (zwanych dalej odpowiednio kohortą 2000 i kohortą 2010). Nasze badanie ogranicza się do 16 dyscyplin STEMM (nauki ścisłe, techniczne, inżynieryjne, matematyczne i medyczne) i umożliwia prześledzenie indywidualnego dorobku naukowego obu kohort naukowców do 2022 r. Metadane bibliometryczne stanowią doskonały przykład śladów cyfrowych pozostawianych przez naukowców w publikacjach i wykorzystywanych do badania karier akademickich, które tradycyjnie były poddawane analizie z pomocą badań ankietowych, wywiadów pogłębionych czy danych administracyjnych i rejestrowych (pochodzących z krajowych rejestrów naukowców, szeroko przez nas wykorzystywanych w ramach Laboratorium Polskiej Nauki prowadzonej na UAM).plRezygnacja z naukiOdchodzenie z uczelniCzynniki rezygnacji z naukiObszar OECDBadanie longitudinalneBadanie podłużneKariera naukowaKariera akademickaNaukowcyPolscy naukowcyNaukoznawstwoNauka o nauceEstymator Kaplana-MeieraAnaliza przeżyciaBaza ScopusHipoteza nieszczelnego rurociąguKobiety w nauceAnaliza ilościowaBig DataDuże daneMobilność i kariery naukowe: jak naukowcy przychodzą do systemu nauki i z niego odchodząinfo:eu-repo/semantics/report