Stelter, Żaneta2015-02-232015-02-232006Stelter, Ż., Doświadczanie sytuacji kryzysowych a możliwości twórczego kształtowania siebie. W: J. Gralewski, U. Ostrowska, I. Pufal-Struzik, K. J. Szmidt, W. Dobrołowicz, (red.), Kreatywność – kluczem do sukcesu w edukacji. Warszawa: Wszechnica Polska Szkoła Wyższa Towarzystwa Wiedzy Powszechnej 2006,s. 222-231.http://hdl.handle.net/10593/12734Wśród sytuacji stresowych szczególną grupę stanowią sytuacje kryzysowe. Kryzys jest rozumiany jako wydarzenie, którego wystąpienie pozostaję poza kontrolą jednostki, które ma charakter przełomowy, wydarzenie, które zostaje wpisane w obiektywną sytuację czy losy życiowe jednostki. Wydarzenie to jest zagrożeniem dla dotychczas cenionych wartości i zmusza jednostkę do podjęcia działań przystosowawczych. Większość badaczy zajmujących się stresem, poszukuje charakterystycznych stresorów, sytuacji trudnych, kryzysowych bezpośrednio związanych z wydarzeniem problemowym i działających na jednostkę. Badacze ci nie podejmują jednak problematyki doświadczeń kryzysowych w kontekście twórczego kształtowania siebie. W artykule starano się odpowiedzieć na pytanie czy doświadczanie sytuacji kryzysowych może być twórczo wykorzystane w procesie rozwoju jednostki.plinfo:eu-repo/semantics/openAccesskryzysrozwójDoświadczanie sytuacji kryzysowych a możliwości twórczego kształtowania siebieRozdział z książki