Jabłoński, Sławomir2013-09-042013-09-042007Edukacja 1 (97), 2007, s. 102-1190239-6858http://hdl.handle.net/10593/7709Pierwsza część artykułu jest poświęcona prezentacji nowych osiągnięć rozwojowych dziecka wchodzącego w wiek przedszkolny. Autor charakteryzuje relacje w jakich pozostaje dziecko ze światem fizycznym, społecznym i własną psychiką oraz ilustruje je przykładami zachowań dzieci. Sytuację psychologiczną dziecka przedstawia głównie w oparciu o teorie Jeana Piageta i Lwa S. Wygotskiego jako konsekwencję rozwoju pamięci i wyobraźni. Wiedza dotycząca funkcjonowania psychicznego dziecka w wieku 3-4 lat jest podstawą rozważań dotyczących edukacji w drugiej części artykułu. Autor podejmuje w niej próbę odpowiedzi na pytanie czy i w jakim zakresie jest możliwe poddanie dziecka w tym wieku procesowi nauczania.pledukacja przedszkolnarozwój psychicznyw okresie przedszkolnympamięćwyobraźniaMechanizmy zmian rozwojowych na początku wieku przedszkolnego a proces edukacji dzieciArtykuł