Gmerek, Tomasz. PromotorMazurowska, Anna2017-05-292017-05-292017http://hdl.handle.net/10593/17767Wydział Studiów EdukacyjnychW rozprawie doktorskiej podjęto problem znaczenia prywatnej edukacji na szczeblu podstawowym, w procesie konstruowania sukcesu społecznego dzieci pochodzących z klasy średniej. Przyjmując tezę, że edukacja we współczesnych społeczeństwach stanowi jeden z kluczowych czynników służących alokacji jednostki w strukturze społecznej, dostrzega się różnorodny obraz osiągania sukcesów edukacyjnych przez jednostki pochodzące z odmiennych środowisk społecznych. Dotyczy to zróżnicowania społecznego i wynikających z tego dysproporcji widocznych w odmiennym kapitale ekonomicznym i społeczno-kulturowym rodzin. Z tej perspektywy funkcjonowanie instytucji oświatowych, oferujących zróżnicowany poziom kształcenia, stwarza różnice w możliwościach uzyskania sukcesu społecznego przez dzieci pochodzące z różnych grup statusu społeczno-ekonomicznego. W tym kontekście szkoły prywatne wraz ze swoją ofertą edukacyjną, wyróżniają się na tle pozostałych instytucji oświatowych na poziomie edukacji elementarnej. Praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Część pierwsza pracy poświęcona jest teoretycznym analizom dotyczącym relacji pomiędzy edukacją a sukcesem społecznym, stanowiąc tło dla interpretacji roli szkolnictwa w kreowaniu sukcesu edukacyjnego jednostki. Druga część dysertacji obejmuje analizę wyników badań empirycznych dotyczących znaczenia nadawanego edukacji własnych dzieci przez rodziców z klasy średniej, korzystających z prywatnej edukacji na poziomie podstawowym.The problem of the importance of private education at the basic level in the process of constructing social success of children from the middle class has been raised in this Ph.D. dissertation. Accepting the argument that education in modern societies is one of the key factors for the allocation of individuals in the social structure, there may be noticeable a diverse picture of educational success which is optionally achieved by individuals from different social backgrounds. This problem is connected with the social differentiation and its consequence such as disproportions which are visible in different economic and socio-cultural capital of families. From this perspective, the functioning of educational institutions that offer a varied level of education creates differences in the possibility of achieving social success by children from different socio-economic groups. In this context, the private schools with their educational offer, stand out against the background of the other educational institutions at the level of elementary education. This Ph.D. dissertation represents theoretical-empirical character. The first part of this work contains all the theoretical analyzes of the relationship between education and social success, as a background for interpreting the role of education in creating the educational success of an individual. The second part of the dissertation includes the analysis of the results of empirical research connected with the importance given for educating middle-class parents’ children whose parents benefit from the private primary education.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessrodzicokracjaparentocracyprywatne szkolnictwo podstawoweprivate elementary educationklasa średniamiddle classsukces życiowysuccess in liferodziceparentsnierówności społecznesocial inequalitiesEdukacja dla sukcesu społecznego. Prywatne szkolnictwo podstawowe z perspektywy rodziców z klasy średniejEducation for social success. Private elementary education from the perspective of middle-class parentsDysertacja