Adamik-Szysiak, Małgorzata2018-05-142018-05-142014Przegląd Politologiczny, 2014, nr 2, s. 123-136.1426-8876http://hdl.handle.net/10593/23180Główne refleksje badawcze w artykule koncentrują się na zastosowanych przez podmioty polityczne narzędziach marketingowych w mediach elektronicznych celem pozyskania poparcia społecznego. W kręgu zainteresowań autorki znalazły się dwie dotychczasowe kampanie wyborcze poprzedzające wybory do Parlamentu Europejskiego w 2004 oraz w 2009 roku. Teoretyczną podstawą badań była koncepcja ramowania (framing) przekazów medialnych. Ze względu na obszerność zgromadzonego materiału badawczego w artykule ostatecznie zaprezentowane są spostrzeżenia dotyczące reklam audiowizualnych oraz zawartości witryn internetowych podmiotów politycznych, które w wyniku elekcji uzyskały mandaty w Parlamencie Europejskim. Przeprowadzona analiza wykazała z jednej strony przywiązanie podmiotów politycznych do rozpowszechniania materiałów promocyjnych w telewizji, z drugiej konsekwentnie wzrastające zainteresowanie również kampanią prowadzoną w Internecie. Wyraźnie zarysowującym się zjawiskiem jest prezydencjalizacja polityki – kluczową rolę w kampaniach wyborczych, w tym w przekazach perswazyjnych odgrywają liderzy partyjni.The main research concern of this paper is the marketing tools used in the electronic media by political entities for the purpose of winning social support. The author refers to the two election campaigns preceding the European Parliament elections in 2004 and 2009. The theoretical foundation for the research was provided by the concept of framing of media messages. On account of the abundance of the material collected, the paper presents observations made with reference to audiovisual commercials and the content of the websites belonging to the political entities that won EP mandates in those elections. The analysis evidences the attachment of political entities to the dissemination of their promotional materials via television, on the one hand, and their consistently increasing interest in Internet campaigns on the other. A clear trend of the presidentialization of politics can be noted, as the key role in election campaigns and persuasive message dissemination is played by party leaders.polinfo:eu-repo/semantics/openAccesskampania wyborczamarketing wyborczyreklama wyborczamedia elektronicznewybory do Parlamentu Europejskiegoelection campaignelection marketingelection advertisingelection to the European ParliamentMedia elektroniczne w polskich kampaniach wyborczych do Parlamentu EuropejskiegoElectronic media in European Parliament election campaigns in PolandArtykułhttps://doi.org/10.14746/pp.2014.19.2.8