Kwiek, Marek2014-01-222014-01-222002W: E. Piotrowska i J. Wiśniewski (red.), Dydaktyka filozofii u progu XXI wieku. Poznań: Humaniora. 2002, s. 111-126.http://hdl.handle.net/10593/9849Chciałbym zacząć niniejsze rozważania od kilku założeń: po pierwsze, radykalnie zmienia się miejsce i rola filozofii (a przy okazji i filozofa) w społeczeństwie wraz ze stopniowym odchodzeniem od swojskiego, filozoficznego projektu nowoczesności; po drugie, radykalnie zmienia się rola i miejsce uniwersytetu w społeczeństwie wraz z nadejściem epoki globalizacji, coraz szerszym kwestionowaniem kluczowej roli państwa narodowego i reformułowaniem dominujących dotąd w rozwiniętym świecie zachodnim zasad funkcjonowania państwa dobrobytu (a uniwersytet - w swojej wersji nowoczesnej, a nie średniowiecznej! - powstał na wyraźne zapotrzebowanie państwa narodowego i stał się zarazem z czasem jednym z najważniejszych beneficjentów państwa dobrobytu); i po trzecie wreszcie, wraz z łagodnym acz nieubłaganym przechodzeniem do późnej nowoczesności zmienia się miejsce i rola filozofii jako dyscypliny akademickiej na samym uniwersytecie. A zatem, ujmując rzecz skrótowo: inne społeczeństwo, inna filozofia i inny uniwersytet.pluniwersytetfilozofiahumanistykanowoczesnośćMiejsce filozofii na uniwersytecie. Przeszłość, teraźniejszość, przyszłośćArtykuł