Kwiek, Marek2014-01-202014-01-202004W: S. Amsterdamski (red.), Globalizacja i co dalej? Warszawa: IFIS PAN. 2004. 258-280.http://hdl.handle.net/10593/9832Proponuję tutaj patrzeć na zagadnienia szkolnictwa wyższego w powiązaniu z transformacjami, jakim poddawany jest dzisiaj nie tylko cały sektor publiczny, ale i sama instytucja państwa. Zmiany te będą coraz bardziej wpływać, jak sądzę, na nasze myślenie o publicznej edukacji wyższej. W debatach o przyszłości edukacji nie ma sensu, jak się wydaje, odwoływać się do praw zdobytych przez instytucję uniwersytetu w czasach rodzenia się państw narodowych (a utwierdzonych przez Humboldtowski model uniwersytetu z początku XIX wieku), ponieważ najprawdopodobniej, traktując rzecz filozoficznie, epokę nowoczesności mamy już za sobą. Instytucja państwa, definiowana dzisiaj po raz kolejny w skali globalnej, może mieć wkrótce nieco inne, być może mniejsze zobowiązania, a z pewnością nieco mniejsze możliwości - i nie ma pewności, że wspierane przez państwo narodowe systemy publicznej edukacji wyższej znajdą się w sferze jego podstawowych społecznych zobowiązań.szkolnictwo wyższeuniwersytetglobalizacjaEuropa ŚrodkowaNowe konteksty myślenia o edukacji w Europie: przykład globalizacji.Artykuł