Cybal-Michalska, Agnieszka. PromotorHekmat-Szał, Alicja2023-06-192023-06-192023https://hdl.handle.net/10593/27289Wydział Studiów EdukacyjnychPoczucie tożsamości młodzieży znajdującej się w okresie przejścia z młodzieńczości w dorosłość, jak i z edukacji na rynek pracy, jawi się jako niezwykle frapujący poznawczo temat. Podejmowanie tegoż zagadnienia jest szczególnie znaczące w dobie permanentnych przemian, których kierunek wyznaczają ludzie młodzi. Młodzież akademicka partycypująca w dzisiejszym świecie zmuszona jest radzić sobie nie tylko ze zmianami związanymi z jej życiem wewnętrznym i specyfiką fazy rozwojowej, lecz także przemianami mającymi miejsce w zastanej przez nią rzeczywistości. Przybliżona problematyka stanowiła inspirację do podjęcia wątku poczucia tożsamości współczesnych studentów. W analizie teoretycznej poczyniono rozważania nad globalizacją, charakterystyką współczesnego społeczeństwa, tożsamością dzisiejszej młodzieży oraz psychospołeczną specyfiką okresu dorastania do dorosłości. Niewątpliwie refleksje te stały się podstawą i ważnym wprowadzeniem do badań, realizacji głównego celu dysertacji, jakim było zbadanie subiektywnego aspektu poczucia tożsamości młodzieży akademickiej partycypującej w globalizującej się rzeczywistości. Młodzi ludzie egzystujący w ponowoczesności okazują się posiadać dookreślony obraz siebie. Rezultaty badań pozwalają wnioskować także o tym, iż współcześni studenci dysponują poczuciem sprawstwa, są zaangażowani we własne problemy identyfikacyjne. Przeważnie rozwiązują je podejmując autorefleksje na podstawie nowo zdobytych informacji o nich samych. Wśród współczesnej młodzieży dostrzec można także wzrost skłonności indywidualistycznych. Bez wątpienia, atrybuty młodego pokolenia stanowią odpowiedź na wielość i dynamikę przeobrażeń „płynnej nowoczesności”.The sense of identity of young people in the transition from adolescence to adulthood, as well as from education to the labour market, appears to be an extremely intriguing subject. Undertaking this issue is particularly significant in the era of permanent changes, the direction of which is set by young people. Academic youth participating in today's world are forced to deal not only with the changes related to their inner life and the specificity of the development phase but also with the changes taking place in the reality they find. The outlined problematic served as an inspiration to explore the theme of identity among contemporary students. The theoretical analysis involved considerations of globalization, the characteristics of modern society, the identity of today's youth, and the psychosocial specificity of the period of emerging adulthood. Undoubtedly, these reflections became the basis and an important introduction to research, the implementation of the main goal of the dissertation, which was to examine the subjective aspect of the sense of identity of academic youth participating in the globalizing reality. Young people living in postmodernity turn out to have a well-defined self-image. The results of the research also allow us to conclude that contemporary students have a sense of agency and are involved in their own identification problems. They usually solve them by undertaking self-reflection based on newly acquired information about themselves. There is also an increase in individualistic tendencies among contemporary youth. Undoubtedly, the attributes of the younger generation serve as a response to the multitude and dynamics of "liquid modernity" transformations.polinfo:eu-repo/semantics/openAccesspoczucie tożsamościsense of identitymłodzież akademickaacademic youthglobalizacjaglobalizationwschodząca dorosłośćemerging adulthoodorientacje życiowelife orientationsTożsamość młodzieży akademickiej w rzeczywistości globalizującego się świataIdentity of academic youth in the context of a globalizing worldDysertacja