Krauze-Sikorska, Hanna. PromotorDąbrowska-Żurowska, Joanna2022-06-062022-06-062022https://hdl.handle.net/10593/26845Wydział Studiów EdukacyjnychMuzykoterapia ukazuje wciąż nowe możliwości zastosowania muzyki w celach terapeutycznych. Stosowana obecnie w ośrodkach na całym świecie przynosi zdumiewające efekty w rozwoju i terapii pacjentów. W Polsce zasięg muzykoterapii stale poszerza się. Jest z pewnością dziedziną przyszłościową. Wspieranie rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim poprzez muzykoterapię ukazuje jedną z możliwości jej zastosowania. Głównym celem przeprowadzonych przez autorkę badań naukowych było sprawdzenie oraz ukazanie w jakim stopniu prowadzone działania terapeutyczne z uwzględnieniem wybranych elementów metod muzykoterapeutycznych, wpływają na zmianę funkcjonowania na płaszczyźnie emocjonalno-społecznej, badanych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Autorka w swojej pracy połączyła badania ilościowe z badaniami jakościowymi. Badania naukowe opierała na metodzie quasi-eksperymentu pedagogicznego oraz metodzie indywidualnych przypadków. W badaniach naukowych wzięły udział cztery grupy dzieci: dwie grupy eksperymentalne oraz dwie grupy kontrolne z czterech ośrodków badawczych. Praca doktorska składa się z ośmiu rozdziałów. Część dotycząca teorii opisuje w pierwszych trzech rozdziałach muzykoterapię i jej zastosowanie w terapii dzieci z niepełnosprawnością w oparciu o wybrane modele muzykoterapii i metody stosowane na świecie oraz w Polsce, rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym: zdrowych oraz z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, jak również metody wspierania rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, m.in. poprzez muzykoterapię. Część praktyczna obejmuje kolejne rozdziały pracy, w których zawarte zostały metodologiczne założenia badań własnych, analiza badań własnych i prezentacja wyników naukowych, jak również studia indywidualnych przypadków, autorski model muzykoterapeutyczny - ukazujący wpływ poszczególnych elementów metod muzykoterapeutycznych na rozwój uczestników zajęć, podsumowanie wyników badań naukowych oraz zakończenie. Prowadzone przez autorkę badania naukowe potwierdziły pozytywny wpływ muzykoterapii na rozwój dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zastosowanie autorskiego modelu muzykoterapeutycznego okazało się być efektywne i pozwoliło na stymulację rozwoju badanych dzieci na wielu płaszczyznach rozwojowych.Music therapy continues to show new possibilities of using music for therapeutic purposes. Currently used in centres all over the world, it brings amazing effects in the development and therapy of patients. In Poland, the scope of music therapy is constantly expanding. It is certainly a future-oriented field. Supporting the development of children with mild intellectual disabilities through music therapy shows one of its possible applications. The main aim of the author's research was to check and show to what extent therapeutic activities including selected elements of music therapy methods influence emotional and social functioning of children with mild intellectual disabilities. The author combined quantitative and qualitative research in her work. She based the research on the method of quasi-experimental pedagogy and the method of individual cases. Four groups of children took part in the scientific research: two experimental groups and two control groups from four research centres. The dissertation consists of eight chapters. The theory section describes in the first three chapters of the dissertation describe music therapy and its application in the treatment of children with disabilities based on selected music therapy models and methods used internationally and in Poland, the development of children at younger school age: healthy children and children with mild intellectual disabilities, as well as methods of supporting the development of children with mild intellectual disabilities, including through music therapy. The practical part includes the following chapters of the work, which contain methodological assumptions of own research, analysis of own research and presentation results, as well as individual case studies, the author's music-therapeutic model - showing the influence of individual elements of music-therapeutic methods on the development of the participants, a summary of research results and conclusion. The author's research confirmed the positive influence of music therapy on the development of children with mild intellectual disabilities. Applying the author's model of music therapy proved to be effective and allowed for the stimulation of the development of the examined children on many developmental levels.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessmuzykoterapiawspieranie rozwojurozwój emocjonalnyrozwój społecznyniepełnosprawność intelektualnamusic therapydevelopment supportemotional developmentsocial developmentintellectual disabilityMuzykoterapia w procesie wspierania rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkimMusic therapy in the process of supporting the emotional-social development of children with mild intellectual disabilitiesDysertacja