Kurek, KrzysztofWydra, Wiesław2014-02-182014-02-182006Kronika Miasta Poznania, nr 4, 2006, s. 107-126.0137-3552http://hdl.handle.net/10593/10077Artykuł zawiera krytyczną edycję streszczenia jezuickiego dramatu "Popielec z pogorzeli mięsopustnej trzech niemieckich paniąt...", które w wersji rękopiśmiennej zachowało się w zbiorach Biblioteki Ukraińskiej Akademii Nauk w Kijowie. Rękopis należał najprawdopodobniej do studenta z Rusi, który kształcił się w poznańskim kolegium jezuickim. Autorzy postawili tezę, iż tekst jest odpisem rozbudowanego streszczenia dramatu, które zostało opublikowane w programie teatralnym. Dramat został wystawiony na scenie szkolnej w ostatnich dniach karnawału 1680 roku i miał być swoistym ostrzeżeniem przed bezrefleksyjną zabawą, rozpustą, pijaństwem i obżarstwem. Akcja sztuki oparta została na dziele "Historiae de rebus Hispaniae" Juana de Mariana (1536-1624) - hiszpańskiego jezuity, historyka, filozofa i teologa. Sztuka, którą odkrywamy na podstawie streszczenia, reprezentowała istotny dla teatru jezuickiego w całej Europie nurt twórczości, której celem było ostrzeżenie przed pozornymi uciechami karnawału. Krytyczna edycja opatrzona została rozbudowanym komentarzem zawierającym nie tylko uwagi na temat dziejów teatru jezuickiego w Poznaniu, lecz także opisem - podejmowanych przez zakonników - prób teatralizacji przestrzeni życia publicznego w jej najważniejszych aspektach. Rozbudowany komentarz zawiera przykłady zaczerpnięte z XVI- i XVII-wiecznych zapisków kronikarzy poznańskiego kolegium jezuickiego.plhistoria teatru jezuickiegodzieje Poznaniadramat jezuickiteatralizacja życia społecznego"Teatr społeczny" poznańskich jezuitów. Kilka uwag na marginesie edycji streszczenia scenariusza widowiska mięsopustnego z 1680 rokuArtykuł