Hendrykowski, Marek2013-07-182013-07-182012-04Images, nr 19-20, 2012, s. 5-141731-450xhttp://hdl.handle.net/10593/7076Marek Hendrykowski, Katedra Filmu, Telewizji i Nowych Mediów UAM, Tajemnica korespondencji. O „Cudzych listach” Macieja J. Drygasa, The Secret of Correspondence. On Maciej J. Drygas’s Documentary Film „Someone’s else letters” (2010),„Images” 2012, vol. X: Microcosm, red. A. Szpulak i W. Otto, nr 19, s.5-14, ISSN 1731-450x, język: polskiMaciej J. Drygas teaches film direction at Film School in Łódź. His lavishly illustrated recent work “Someone’s else letters” is one of the best Polish editing documentaries ever made. The product of extensive research provided by the author in many archives is sure to provoke much debate and discussion about lack of freedom, breaking law by the state secret institutions, crucial importance of human rights and misery of everyday life conditions in Poland 1944-1989. In so doing Drygas greatly enlarges our knowledge and the scope of any understanding of this period. Marek Hendrykowski’s study is the first complete presentation ever published, covering every aspect of this excellent film, expressing its significance and including detailed analysis of its poetics.Maciej J. Drygas wykłada reżyserię w Szkole Filmowej w Łodzi. Jego ostatnia, bogato ilustrowana praca „Cudze listy”, to jeden z najlepszych filmów dokumentalnych w historii polskiego kina. Produkt szeroko zakrojonych badań, prowadzonych przez autora w wielu archiwach, z pewnością prowokuje debaty i dyskusje o braku wolności oraz łamania prawa przez instytucje państwowe. Kluczowe znaczenie mają prawa człowieka i nędza codziennych warunków życia w Polsce 1944/89. Czyniąc to Drygas znacznie poszerza naszą wiedzę i zakres jakiegokolwiek zrozumienia tego okresu. Badanie Marka Hendrykowskiego jest pierwszą kompletną pracą, jaką kiedykolwiek opublikowano obejmującą wszystkie aspekty tego doskonałego filmu, mówiącą o znaczeniu obrazu i zawierającą szczegółową analizę jego poetyki.pldocumentary filmdramadocumentationprevious researchediting filmdirectionrealist formmetaphornarrative structurecombining genrestylistic technicsfilm artfilm dokumentalnydramatdokumentacjawczesne badaniamontażreżyseriaforma realistycznametaforastruktura narracyjnałączenie gatunkówtechnika stylizacjisztuka filmowaTajemnica korespondencji. O "Cudzych listach" Macieja J. DrygasaThe Secret of Correspondence. On Maciej J. Drygas’s Documentary Film „Someone’s else letters” (2010)Tajemnica korespondencji. O „Cudzych listach” Macieja J. DrygasaArtykuł