Ratajczak, Mikołaj2014-09-262014-09-262013Praktyka Teoretyczna 2013, nr 8, s. 347-3632081-8130http://hdl.handle.net/10593/11703Celem artykułu jest szczegółowa analiza krytyki, jaką w odniesieniu do koncepcji podmiotowości w filozofii Giorgio Agambena wystosowała polska filozofka Agata Bielik-Robson, argumentując jednocześnie na rzec własnego ujęcia etycznej konstytucji podmiotu. Główna teza brzmi, iż krytyka ta zatrzymała się w pół drogi, nie dostrzegając, że Agamben stara się wykroczyć poza horyzont myślowy, w którym zamyka go Bielik-Robson. Poprzez ukazanie, że wspólnym horyzontem obu tych koncepcji jest filozofia Hegla, różnica między perspektywą Bielik-Robson a perspektywą Agambena okaże się różnicą w wyborze dwóch różnych strategii formowania podmiotowości wywodzących się z myśli Hegla: podczas gdy Bielik-Robson radykalizuje moment negatywności, Agamben stara się wypracować inną (mesjańską) logikę Aufhebung.plGiorgio AgambenAgata Bielik-RobsonGeorg Wilhelm Friedrich HegeldialektykanegatywnośćAufhebungkryptoteologiaPodmiot między negatywnością i Aufhebung/désouvrement. Odparcie kryptoteologicznej krytyki AgambenaSubject Between Negativity and Aufhebung/désoeuvrement. Refutation of the Cryptotheological Critique of AgambenArtykuł