Gołaska, Paulina2010-12-172010-12-172010Naukowe Zeszyty Studenckie nr 2. Edukacja-Gruoa-Teraźniejszośćhttp://hdl.handle.net/10593/748Jednym z psychologicznych ujęć rozwoju, dla powstania którego źródłem inspiracji stała się filozofia wychowania stworzona przez pedagoga jest psychospołeczna koncepcja E. Eriksona. W jego pracach można znaleźć takie elementy, o których pisała już wcześniej M. Montessori. Uważam, że odnajdując tak wiele podobieństw, izolowane studiowanie tych podejść oraz wykorzystywanie w praktyce pedagogicznej oddzielnie, jest podejściem zdecydowanie błędnym. Zintegrowana wiedza płynąca z każdego z nich, pogłębiona wielopłaszczyznową refleksją dotyczącą rozwoju dziecka, jest niezbędna, by małego człowieka ujmować jako autonomiczną indywidualność, rozwijającą się w sposób holistyczny, celowy i - co najważniejsze - sobie właściwy.E. Erikson's theory of psychosocial development is one of the most popular psychological views on human nature. Creating his approach he was inspired by the philosophy of education described earlier by M. Montessori. In my opinion, as these two approaches share some viewpoints they cannot be studied and used in pedagogical practice separately. Consolidated knowledge of these two approaches together with the understanding of a child’s developmental process are essential in order to see a young man as an autonomic individual developing in a holistic, appropriate and, what is most important, his or her specific way.plKoncepcja rozwoju psychospołecznego EriksonaErikson's theory of psychosocial developmentTożsamość egoEgo identityEpigenezaEpigenesisMaria MontessoriMaria MontessoriNormalizacjaNormalizationWrażliwe fazySensitive periodsPrzygotowane otoczeniePrepared environmentPedagogika M. Montessori a koncepcja rozwoju psychospołecznego E. Eriksona. Próba syntezyMontessori Pedagogy versus Erikson's Theory of Psychosocial Development. SynthesisArtykuł