Waszyńska, Katarzyna. PromotorGorzołka, Anna. Promotorka pomocniczaKlon, Weronika2024-11-262024-11-262024https://hdl.handle.net/10593/27918Wydział Studiów EdukacyjnychPraca ma charakter teoretyczno-empiryczny. W pierwszej części składającej się z czterech rozdziałów opisano teorię rezyliencji, elastyczności psychologicznej oraz satysfakcji z pracy, a także psychospołeczny kontekst pracy nauczyciela. Problem badawczy dotyczył tego, w jaki sposób prężność psychiczna, elastyczność psychologiczna, satysfakcja z pracy oraz zmienne socjodemograficzne oraz związane z pracą wykonywaną przez nauczyciela będą ze sobą powiązane w salutogenetycznym ujęciu jego dobrostanu. W przyjętym modelu badawczym zmiennymi niezależnymi były następujące cechy socjodemograficzne oraz związane z pracą osób badanych: wiek, płeć, staż pracy, roczna liczba szkoleń, (nie) pełnienie funkcji wychowawcy klasy, liczba nauczanych klas, stopień awansu zawodowego oraz liczba nauczanych przedmiotów. Funkcję mediatorów pełniły prężność psychiczna i elastyczność psychologiczna. Satysfakcja z pracy była natomiast zmienną zależną. W wyniku analiz ustalono, że płeć badanych korelowała istotnie z poziomem prężności osób badanych oraz z ich relacjami rodzinnymi. Ponadto liczba nauczanych przedmiotów wiązała się z poziomem podskal prężności: kompetencjami osobistymi i relacjami rodzinnymi. Kierunek tej relacji nie został jednak ustalony w opisywanym tu badaniu. The work is theoretical and empirical. The first part, consisting of four chapters, describes the theory of resilience, psychological flexibility, job satisfaction, and the psychosocial context of a teacher's work. The research problem concerned how resilience, psychological flexibility, job satisfaction, and sociodemographic variables and variables related to the work performed by the teacher will be interconnected in the salutogenetic approach to their well-being. In the adopted research model, the independent variables were the following sociodemographic and work-related characteristics of the respondents: age, gender, work experience, annual number of training, (not) performing the function of a class teacher, number of classes taught, level of professional advancement and number of subjects taught. Psychological resilience and psychological flexibility acted as mediators. Job satisfaction was the dependent variable. As a result of the analyses, it was established that the gender of the respondents significantly correlated with the level of resilience of the respondents and with their family relationships. In addition, the number of subjects taught was associated with the level of the resilience subscales: personal competencies and family relationships. However, the direction of this relationship was not established in the study described here.plprężność psychicznaelastyczność psychologicznasatysfakcja z pracynauczycielszkoła podstawowaresiliencepsychological flexibilityjob satisfactionteachersprimary schoolPoziom prężności psychicznej i elastyczności psychologicznej a satysfakcja z pracy nauczycielek i nauczycieli szkół podstawowychThe level of resilience and psychological flexibility among primary school teachersinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis