Siadkowski, Adrian2018-03-112018-03-112011Przegląd Strategiczny, nr 1, 2011, s. 237-246.http://hdl.handle.net/10593/21977What makes the attacks on aviation transport so attractive is the fact that the act of aggression aimed at means of transport has an impact not only on the craft and vehicles themselves, but also on the critical infrastructure, the passengers, the crew and is followed by the wide interest of me- dia due to the spectacular side of the event. The distinction between a terrorist act and illegal in- terference act may raise the suspicion of various implications for the functioning of critical infrastructure of an airport, first and foremost the designing of security and protection systems. As it may seem, providing safety will be adequate to anti-terrorist activities whereas the protec- tion of civil aviation will be assigned to the prevention of acts of illegal interference. Such a course of thinking would imply the division or at least conduction of parallel actions. In prac- tice, those areas overlap one another and widen the range of possible actions or use of certain in- struments, for example legal ones. Also, the differences in prevention systems against terrorist acts and illegal interference acts are only slight.Atrakcyjność zamachów na transport lotniczy powoduje fakt, iż akt agresji skierowany przeciwko środkowi transportu wywołuje skutki obejmujące nie tylko samą „maszynę”, ale również infrastrukturę krytyczną, pasażerów, załogi, a towarzyszy temu zawsze szerokie zainteresowanie mediów z uwagi na spektakularyzm zdarzeń. Rozróżnienie aktu terrorystycznego od aktu bezprawnej ingerencji mogłyby rodzić podejrzenie o różnorodne implikacje dla funkcjonowania infrastruktury krytycznej lotniska, przede wszystkim w projektowaniu systemów bezpieczeństwa i ochrony. Jak się wydaje, zapewnienie bezpieczeństwa będzie adekwatne do działań antyterrorystycznych, ochrona lotnictwa cywilnego z kolei przypisane do przeciwdziałaniu aktom i ochrony. Jak się wydaje, zapewnienie bezpieczeństwa będzie adekwatne do działań antyterrorystycznych, ochrona lotnictwa cywilnego z kolei przypisane do przeciwdziałaniu aktom bezprawnej ingerencji. Taki tok rozumowania jednak nakazywałby rozdzielność lub co najmniej podejmowania równoległych działań. W praktyce obszary te nakładają na siebie zawężając tylko lub rozszerzając katalog możliwych działań lub stosowania określonych instrumentów np. prawnych. Również różnice w systemach przeciwdziałania aktom terrorystycznym i aktom bezprawnej ingerencji będą nieznaczne.enginfo:eu-repo/semantics/openAccessTerrorist attacks versus acts of illegal interference in civil aviation. Implications for the functioning of airport critical infrastructureAkt bezprawnej integracji w lotnictwie cywilnym a zamach terrorystyczny. Implikacje dla funkcjonowania infrastruktury krytycznej lotniskaArtykuł