Majewicz, Alfred. F. PromotorWasilewska, Halina. Promotor pomocniczaKupś, Hanna2019-05-172019-05-172018http://hdl.handle.net/10593/24572Wydział NeofilologiiChoć muzyka chińska zachwyca swoim bogactwem i różnorodnością, to można ją określić jako jeden z tylko pobieżnie opisanych dotychczas aspektów kultury chińskiej. Celem pracy ustanowiono zatem przybliżenie zachodniemu odbiorcy historii muzyki chińskiej poprzez opisanie terminologii odnoszącej się do najwcześniejszego stadium jej rozwoju, tj. przed zjednoczeniem Chin w 221 r. p.n.e. Praca podzielona jest na dwie części. Pierwsza z nich ma charakter teoretyczny. W Rozdziale 1 rozpoczęto od określenia problematyki ogólnej, w tym definicji, periodyzacji, stanu badań oraz narzędzi przydatnych w analizach terminologii muzykologicznej. Rozdział 2 opisuje główne źródła wiedzy o starożytnej muzyce chińskiej, tj. najważniejsze odkrycia archeologiczne oraz księgi i traktaty poruszające kwestie związane z muzyką. Historia muzyki chińskiej stanowi meritum Rozdziału 3. Rozwój muzyki opisano tam na przykładzie form i gatunków muzycznych, filozoficznych interpretacji, teorii muzyki i wymiany kulturowej. W Rozdziale 4 omówiono pokrótce ewolucję języka starochińskiego. Szczególną uwagę poświecono zmianom w strukturze pisma i leksykonu, systemowi fonologicznemu, morfologii i gramatyce. Druga część dysertacji składa się z dwóch rozdziałów i poświęcona jest interpretacji zgromadzonych danych. Rozdział 5 opisuje zróżnicowanie terminologii muzykologicznej w poszczególnych źródłach okresu wczesnostarożytnego oraz w całym korpusie. Rozdział 6 został skonstruowany w formie słownika i zawiera 686 terminów muzykologicznych zgromadzonych na podstawie źródeł z Rozdziału 2. Każde hasło opatrzone zostało transliteracją Hanyu Pinyin, rekonstrukcjami Minimal Old Chinese i Later Han oraz krótką definicją.While Chinese music mesmerizes with its diversity and complexity, it can also be described as one of the less frequently researched topics in Chinese studies. This dissertation aims at familiarizing Western readers with the rich and long history of Chinese music by describing the terminology that dates back to the earliest stage of its development, before the unification of China in 221 B.C. The dissertation is divided into two main parts. The first part is theoretical. Chapter 1 introduces the concerns of the temporal and thematic scope of the presented study, such as definitions, periodization, the state of research and tools helpful in the analysis of Chinese music terminology. Chapter 2 describes sources of knowledge on ancient Chinese music, including archeological findings and textual materials. The history of musical forms is the focus of Chapter 3, especially in relation to its development, philosophical interpretation, music theory and cultural exchange. Chapter 4 outlines the evolution of the Ancient Chinese language based on the changes in the structure of Chinese script and lexicon, phonological system, morphology and grammar. The second part of the thesis is composed of two chapters focused on the analysis of the collected data. Chapter 5 describes the diversification of musical terminology among the textual sources of the period and the structure of the whole corpora. Finally, Chapter 6, constructed in the form of a dictionary, consists of 686 musical terms assembled from textual sources mentioned in Chapter 2. Each entry is coupled with a Hanyu Pinyin transliteration, Minimal Old Chinese and Later Han reconstructions, as well as a short definition of the lexemes.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccessmuzyka chińskaChinese musicterminologia muzykologicznamusic terminologyChiny w okresie wczesnostarożytnymEarly Ancient ChinaMuzyka to radość, radość to muzyka: terminologia muzykologiczna w odniesieniu do wczesnostarożytnej muzyki chińskiej i jej kontekst historyczno-kulturowyMusic is joy, joy is music: The terminology of Ancient Chinese Music with its historical and cultural contextDysertacja