Myczko, Kazimiera. PromotorKuligowska, Konstancja2014-03-252014-03-252014-03-25http://hdl.handle.net/10593/10333Wydział Neofilologia: Instytut Filologii GermańskiejTematem przedłożonej dysertacji jest zagadnienie wspierania rozwoju procesu samosterowania uczących się języka niemieckiego na poziomie zaawansowanym. W badaniu zastosowano następujące wybrane otwarte formy kształcenia: naukę według tygodniowego planu pracy, niesterowaną pracę na lekcji oraz projekt. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Cztery pierwsze stanowią główny trzon teoretyczny i poświęcone są nastepujacym zagadnieniom: współczesnej kulturze uczenia się, ze szczególnym uwzględnieniem samosterowania; charakterystyce osób dorosłych, które opanowały język na poziomie zaawansowanym; czynnikom, które wpłynęły na stan obecnej sytuacji w szkolnictwie i praktykowanie otwartego kształcenia; przedstawieniu wybanych koncepcji otwartego kształcenia wraz z warunkami ich realizacji. W rozdziale piątym szczegółowo opisano badania empiryczne. Wyniki zrealizowanych badań wykazują, że otwarte formy kształcenia wpływają na wzrost umiejętności samosterowania niezbędnych w procesie ustawicznego uczenia się. Owy wzrost następuje jednakże w różnym stopniu.The doctoral dissertation examines the effects of open instructional learning approaches including weekly schedules, self-guided learning, and projects on advanced students of German as a foreign language in achieving self-directed learning. The work contains five chapters. The first four chapters are theoretical and give an overview of the research topic. The chapters explore the following: the current state of learning culture, especially self-directed learning; the characteristics of advanced language learners; factors that impact the present educational system and open instructional learning; various open instructional learning approaches and conditions for their appropriate realization in the learning environment. Chapter five documents the results of the empirical research. In conclusion, the dissertation illustrates that open instructional learning helps to develop self-directed learning, which is an invaluable skill in the life-long learning process. However, not all learners achieve self-directed learning in the same way.Das Hauptziel der verfassten Dissertation war es zu erfahren, ob der Sprachpraxisunterricht Deutsch mit Offenen Unterrichtsformeneinen Einfluss auf die Förderung der Fähigkeiten zur Selbststeuerung bei fortgeschrittenen Fremdsprachenlernenden nehmen kann. Für das Forschungsanliegen waren im Besonderen der Wochenplanunterricht, die Freiarbeit sowie der Projektunterricht von Bedeutung. Die vorliegende Arbeit besteht aus fünf Kapiteln, wovon die ersten vier eine theoretische Fundierung für das letzte fünfte Kapitel darstellen und grob umrissen die folgenden Bereiche behandeln: den derzeitig erfolgenden Wandel der Lernkulturen, der selbstgesteuertes Lernen begünstigt; die Eigenschaften der fortgeschrittenen Fremdsprachenlernenden; die bildungspolitischen Rahmenbedingungen sowie das fremdsprachendidaktische Umfeld des Offenen Unterrichts; die praktischen Umsetzungsmöglichkeiten der Konzepte des Offenen Unterrichts, also der Offenen Unterrichtsformen. Die im fünften Kapitel beschriebene empirische Untersuchung verweist darauf, dass die Selbststeuerung bei fortgeschrittenen Lernenden durch die Offenen Unterrichtsformen gefördert wird, was allerdings in einem unterschiedlichen Ausmaß erfolgt.deOtwarte formy kształceniaOpen Instructional LearningOffene UnterrichtsformenOtwarta edukacjaOpen EducationOffener UnterrichtSamosterowanieSelf-Directed LearningSelbststeuerungOtwarte formy nauczania jako rozwijanie procesu samosterowania uczących się języka obcego na poziomie zaawansowanymAn Examination of the Effects that Open Instructional Learning Approaches Have on Advanced Students of a Foreign Language to Achieve Self-Directed LearningOffene Unterrichtsformen als Förderung der Selbststeuerung bei fortgeschrittenen FremdsprachenlernernDysertacja