Pawlak, Mirosław. PromotorKouhan, Beata2017-01-132017-01-132016http://hdl.handle.net/10593/17370Wydział AnglistykiW związku z tym, przedmiot niniejszej pracy stanowi porównanie dziewięciu elementów nauczania języków obcych w polskich i angielskich szkołach ponadgimnazjalnych. W obrębie przyjętego zakresu pracy sprecyzowano dziewięć pytań badawczych: (1) Jakie są podobieństwa i różnice w strukturze i działalności zespołów metodycznych z języków obcych w polskich i angielskich szkołach ponadgimnazjalnych? (2) Jakie są podobieństwa i różnice w etosie dyrektora jako lidera szkoły ponadgimnazjalnej w Polsce i Anglii? (3) Jakie są podobieństwa i różnice w planowaniu lekcji języka obcego w polskiej i angielskiej szkole ponadgimnazjalnej? (4) Jakie są podobieństwa i różnice w doborze technik nauczania i środków dydaktycznych w polskiej i angielskiej szkole ponadgimnazjalnej? (5) Jakie są podobieństwa i różnice w sposobie wyboru podręcznika do nauczania języków obcych w polskiej i angielskiej szkole ponadgimnazjalnej? (6) Jakie są podobieństwa i różnice w sposobie oceniania uczniów na lekcjach języka obcego w polskiej i angielskiej szkole ponadgimnazjalnej? (7) Jakie są podobieństwa i różnice w dyskursie i interakcjach podczas lekcji języka obcego w polskiej i angielskiej szkole ponadgimnazjalnej? (8) Jakie są podobieństwa i różnice w działaniu szkoły i nauczycieli mających na celu zwiększenie autonomii ucznia w nauce języka obcego? (9) Jakie są podobieństwa i różnice w ewaluacji programu nauczania języków obcych w polskiej i angielskiej szkole ponadgimnazjalnej?The principal aim of the present dissertation is to compare nine aspects of foreign language teaching in Polish and English upper secondary schools. More specifically, for the purpose of the present dissertation, nine research questions have been posed. These are as follows: (1) What are the similarities and differences in the organisation and performance of foreign language teacher teams in Polish and English upper secondary schools? (2) What are the similarities and differences in the ethos of the principal as a leader of upper secondary schools in Poland and England? (3) What are the similarities and differences in planning foreign language lessons in Polish and English upper secondary schools? (4) What are the similarities and differences in the way in which teaching techniques and lesson aids are chosen in Polish and English upper secondary schools? (5) What are the similarities and differences in the way in which foreign language coursebooks are chosen in Polish and English upper secondary schools? (6) What are the similarities and differences in the way of assessing students during foreign language lessons in Polish and English upper secondary schools? (7) What are the similarities and differences in classroom interactions during foreign language lessons in Polish and English upper secondary schools? (8) What are the similarities and differences when it comes to helping foreign language students to become autonomous in Polish and English upper secondary schools? (9) What are the similarities and differences in foreign language program evaluation in Polish and English upper secondary schools?enginfo:eu-repo/semantics/openAccessnauczanieteachingjęzyki obceforeign languagessystem oświatowyeducation systemporównaniecomparingdobre praktykigood practicesNauczanie języków obcych w polskich i angielskich szkołach ponadgimnazjalnych: badania porównawczeTeaching foreign languages In Polish and English Upper secondary schools: A comparative studyDysertacja