Buchnat, Marzena2014-01-302014-01-302011Z.Gajdzica, M.Bełza (red.), Wybrane zagadnienia socjalizacji i edukacji osób z ograniczoną sprawnością, Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec 2011, s. 71-79.http://hdl.handle.net/10593/9967Kompetencje adaptacyjne nabywamy przez całe życie, jednak kluczowe znaczenie dla jakości umiejętności przystosowania mają pierwsze doświadczenia adaptacyjne najczęściej związane z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej. To doświadczenie daje nam pewną podstawową matrycę, która zostaje powielona w następnych nowych sytuacjach, wymagających przystosowania. Prawidłowa adaptacja do przedszkola warunkuje również optymalny rozwój dziecka w tej placówce. Dlatego warto przyjrzeć się procesowi adaptacji czynnikom, które ją warunkują i sposobom wspierającym prawidłowy przebieg tego procesu. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, które z racji na obniżony poziom funkcjonowania mają większe problemy z procesami adaptacyjnymi.adaptacjadziecko z lekką niepełnosparwnością intelektualnąprzedszkolechild with mild intellectual disabilitiesadaptationkindergartenAdaptacja przedszkolna dziecka z lekką niepełnosparwnością intelektualnąRozdział z książki