Kwiek, Marek2014-01-292014-01-292012W: C. Kościelniak i J. Makowski (red.), Wolność, równość, uniwersytet. Warszawa: Instytut Obywatelski. 2012. 73-110.http://hdl.handle.net/10593/9948Kluczowym punktem odniesienia dla prezentowanych tu rozważań o spodziewanych transformacjach instytucji uniwersytetu w najbliższej dekadzie będzie (stosunkowo ulotna) kategoria atrakcyjności uniwersytetu. To właśnie wokół niej, jak się wydaje, skupiają się najważniejsze wyzwania, przed którymi stają systemy i instytucje edukacyjne we wszystkich krajach europejskich. Struktura tego tekstu wygląda następująco: część pierwszą stanowi wprowadzenie, w części drugiej koncentrujemy się krótko na atrakcyjności szkolnictwa wyższego w perspektywie rosnącej potrzeby jego permanentnej adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości społecznej i (może przede wszystkim) ekonomicznej. Wskażemy, że profesja akademicka w najbliższej dekadzie znajdzie się w oku cyklonu, ponieważ z jednej strony rośnie stopień komplikacji academic enterprise, czyli całości przedsięwzięcia akademickiego w społeczeństwach europejskich, z drugiej strony, przede wszystkim z racji umasowienia szkolnictwa wyższego, zmienia się rola jego dotychczasowych interesariuszy i coraz bardziej różnicują się ich oczekiwania. W części trzeciej zajmiemy się mechanizmami rynkowymi (czy może raczej quasi-rynkowymi) na uczelniach oraz nowymi wzorcami generowania uczelnianych przychodów, wychodząc z założenia,że otoczenie finansowe uczelni europejskich w najbliższej dekadzie będzie stawać się coraz bardziej nieprzyjazne, a same uczelnie coraz częściej będą zmuszone sięgać po nowe, stosunkowo nietradycyjne źródła przychodów – głównie po przychody z tzw. „trzeciego strumienia finansowania”, analizowanego dotychczas jedynie w odniesieniu do „uniwersytetów przedsiębiorczych” Burtona Clarka.plkadra akademickaszkolnictwo wyższeuniwersytety europejskiePolskabadania szkolnictwa wyższegokonkurencjarynekurynkowieniedochody uczelnifinansowanie szkół wyższychzarządzanieumasowienieprywatyzacjaatrakcyjny uniwersytettransformacje uniwersytetureformy szkolnictwa wyższegoprzyszłość uniwersytetuprzyszłość szkolnictwa wyższegoBurton Clarktrzeci strumień finansowaniaCo to znaczy atrakcyjny uniwersytet? Różne konsekwencje transformacji instytucjonalnych dla różnych interesariuszyRozdział z książki