Karolak, Czesław. PromotorWajs, Alicja2018-11-222018-11-222018-11http://hdl.handle.net/10593/24132Wydział Neofilologii. Instytut Filologii Germańskiej.Praca fokusuje literaturę i Internet, ich wzajemne oddziaływanie na płaszczyźnie literackiej, medialnej, społecznej. Literatura dla młodzieży to systemu komunikacji: na poziomie symbolicznym oraz poziomie systemu działań. Opis owych płaszczyzn stanowi podstawę do rozumienia specyfiki jej funkcjonowania. Najważniejszy wniosek z analizy problemów komunikacji literackiej to świadomość zmian w roli odbiorcy wynikającego z istnienia Internetu wraz z jego komunikatywnymi możliwościami. Praca opisuje wieloaspektowo rozwój medialny i jego wpływ na wiele dziedzin życia społecznego. Opisywana w pracy generacja młodych uczestników to generacja pragmatyczna, nastawiona na przeżycia, a jej interaktywne operowanie informacjami jest jednocześnie przyczyną i skutkiem społeczno-kulturowych zmian. Praca porusza kwestię kompetencji medialnej jako czynniku indywidualnego i społecznego rozwoju. Kompetencja czytelnicza modelowana jest jako część kompetencji medialnej rozumianej jako zdolność zastosowania wszystkich rodzajów mediów do pełniej realizacji celów komunikacyjnych i operacyjnych w ramach struktur społecznych. Praca ma na celu odkrycie potencjału i energii drzemiącej na styku literatury dla młodzieży oraz Internetu w celu wspierania rozwoju kultury literalnej.The work focuses on literature and the Internet, their interaction on the literary, media and social level. Literature for youth is a communication system: at the symbolic level as a system of activities. The description of these planes is the basis for understanding the specificity of its functioning. The most important conclusion from the analysis of problems of literary communication is the awareness of changes in the role of the recipient resulting from the existence of the Internet along with its communicative capabilities. The work describes multiaspect media development and its impact on many areas of social life. The generation of young participants described in the work is a pragmatic generation, focused on experience, and its interactive handling of information is at the same time the cause and effect of socio-cultural changes. The work addresses the issue of media literacy as a factor of individual and social development. Reading literacy is modeled as a part of media literacy understood as the ability to apply all types of media to more fully implement communicational and operational goals within social structures. The work aims to discover the potential and energy lying at the interface between literature for youth and the Internet to support the development of literal culture. Die Arbeit beschreibt Jugendliteratur und Internet und deren Wechselwirkungen auf literarischer, medialer und sozialer Ebene. Jugendliteratur ist ein Kommunikationssystem: die Beschreibung dieser Kommunikationen als Symbol- und Handlungssystem bildet Grundlage für Verständnis der Besonderheiten ihrer Funktionsweise. Die wichtigste Schlussfolgerung aus der Analyse der Probleme der literarischen Kommunikation ist das Bewusstsein für Veränderungen der Sender- und Empfängerrollen, die sich aus der Existenz des Internets und seiner kommunikativen Möglichkeiten ergeben. Die Arbeit beschreibt Medienentwicklung und ihre Auswirkungen auf viele Bereiche des gesellschaftlichen Lebens. Die in dieser Arbeit beschriebene Generation junger Teilnehmer ist eine pragmatische auf Erlebnisse konzentrierte Generation, und ihr interaktiver Umgang mit Informationen ist Ursache und Wirkung zugleich für soziokultureller Umwandlungen. Die Arbeit befasst sich mit der Frage der Medienkompetenz als Faktor der individuellen und sozialen Entwicklung. Lesekompetenz wird als Teil einer Medienkompetenz verstanden, als Fähigkeit, alle Medien zu nutzen, um kommunikative und operative Ziele in sozialen Strukturen besser umzusetzen. Ziel der Arbeit ist es, das Potenzial und die Energie zu entdecken, die an der Schnittstelle zwischen Jugendliteratur und Internet liegen, um die Entwicklung der schriftbasierten Kultur zu unterstützen.deuinfo:eu-repo/semantics/openAccessliteratura młodzieżowakomunikacja w internecieyouth literaturecommunication in cyberspaceJugendliteraturKommunikation im InternetKJLNiemiecka literatura młodzieżowa a komunikacja w cyberprzestrzeniDeutsche Jugendliteratur und Kommunikation im CyberspaceGerman youth literature and communication in cyberspaceDysertacja