Hauziński, Aleksander2018-03-212018-03-212017Hauziński A., Mapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracy. Poznań: 2017, s.288.978-83-64902-37-6http://hdl.handle.net/10593/22217Prezentowana publikacja jest studium naukowym dotyczącym przechodzenie z fazy edukacji pozwalającej zdobyć zawód do fazy, w której zdobyta wiedza się aktualizuje, zapewniając byt i dalsze trwanie. Proces ten nazywany jest tranzycją, ale wciąż mało o nim wiemy. Aleksander Hauziński podjął ryzyko poznawcze zarówno ze względu na ambicję teoretycznego uzasadnienia badań nad tym procesem, jak i na trud empirycznego dokumentowania sformułowanych hipotez. Autor wyróżnia trzy rodzaje tytułowych map poznawczych: mapy poznawcze geograficznych i społecznych relacji człowieka ze środowiskiem, mapy poznawcze środowisk zurbanizowanych oraz mapy poznawcze zadań w psychologicznej przestrzeni życia. Następnie omawia problematykę map poznawczych kształtowania tożsamości zawodowej jednostki. To istotny wątek teoretyczny w sytuacji permanentnych zmian na rynku pracy. Autor wprowadza nowe pojęcia: zdolności zatrudnieniowej, odnoszenia się tej tożsamości do ofert pracy i szans życiowych jednostki oraz pokazuje regulacyjne znaczenie map poznawczych w potwierdzaniu tożsamości. Schodząc na poziom analizy jednostkowej, wprowadza dalsze rozróżnienia, by przedstawić całą złożoność tranzycji zawodowej. Część empiryczna zawiera raport z badań nad mechanizmem kształtowania się procesów regulacyjnych związanych z tranzycją do pracy.polinfo:eu-repo/semantics/openAccessmapy poznawczetranzycja z edukacji do pracytożsamośćpostawydecyzyjnośćskutecznośćanaliza statystycznaMapy poznawcze w procesie tranzycji rozwojowej z edukacji zawodowej do pracyKsiążka