Derbis, Romuald. PromotorSkałacka, Katarzyna2011-10-032011-10-032011-10-03http://hdl.handle.net/10593/1270Wydział Nauk Społecznych: Instytut PsychologiiPraca podejmuje zagadnienie związku stanów afektywnych i poznania w kontekście psychologii pozytywnej. Jej celem empirycznym jest zbadanie, czy poziom wykonania elementarnych i złożonych zadań poznawczych zależy od dyspozycyjnego stanu afektywnego (poczucie jakości życia) i indukowanych eksperymentalnie stanów afektywnych, różniących się walencją i aktywacją. Kontrolowano również trudność zadań poznawczych. Przebadano komputerowo 552 studentów. Wyniki pokazują, że od dyspozycyjnych i indukowanych stanów afektywnych zależy głównie wykonanie zadań złożonych. Im są one trudniejsze, tym otrzymane efekty są większe. Kierunek wpływu stanów afektywnych jest tutaj względnie stały. Patrząc ogólnie, wysoki dyspozycyjny stan afektywny, pozytywna walencja oraz wysoka aktywacja afektywna podnoszą poziom wykonania zadań, a niski dyspozycyjny stan, negatywna walencja oraz niska aktywacja obniżają go. Okazało się, że dyspozycyjny stan afektywny moderuje efekt wpływu indukowanych afektów na poziom wykonania zadań. Działa facylitująco. Niski poziom dyspozycyjnego stanu afektywnego sprzyja wykonaniu łatwych zadań elementarnych i złożonych poznawczo. Im zadanie jest trudniejsze i bardziej złożone, tym dla uzyskania efektu facylitacji wpływu pozytywnej walencji na wykonanie zadań potrzebny jest wyższy poziom dyspozycyjnego stanu afektywnego. Uzyskane wyniki interpretowane są krytycznie w kontekście teorii dotyczących stanów afektywnych, poznania i jakości życia.The issue of this work is the relationship between affective states and cognition in the context of positive psychology. Its empirical aim is to investigate whether the level of performance of elementary and complex cognitive tasks depends on the dispositional affective state (subjective well-being) and experimentally induced affective states, differing in affective valence and activation. The level of task difficulty was controlled. The research was entirely computer assisted. Five hundred fifty two students participated in the study. The results show that dispositional and induced affective states influence mainly the performance in complex tasks. The more difficult the task is the greater the obtained results are. The direction of the impact of affective states is relatively constant here. In general, high dispositional affective state, positive valence and high level of affective activation increase performance, and low dispositional state, negative valence and low affective activation reduce it. It turned out that dispositional affective state moderates the effect of the impact of induced affective states on the level of performance in cognitive tasks and it has facilitating effect. Low level of dispositional affective state promotes the performance in easy tasks, both elementary and complex. The more difficult and more complex the task is, the higher level of dispositional affective state is needed to facilitate the impact of positive valence on performance in cognitive tasks. The results are interpreted critically in the context of theory of affective states, cognition and subjective well-being.pldyspozycyjny i indukowany stan afektywnydispositional and induced affective stateWalencja i aktywacja afektywnaaffective valence and activationelementarne i złożone zadania poznawczeelementary and complex cognitive taskspoziom wykonania zadańlevel of performancePoziom wykonania zadań poznawczych w wybranych stanach afektywnychThe level of performance in cognitive tasks in selected affective statesDysertacja