Trzciński, Krzysztof2018-03-222018-03-222016Przegląd Politologiczny, 2016, nr 3, s. 27-39.1426-8876http://hdl.handle.net/10593/22322Artykuł traktuje w zarysie o istocie i głównych modelach power-sharing. Choć powersharing może być pojmowane w sposób bardzo szeroki, tematyka tego artykułu dotyczy jego wąskiego rozumienia. Odnosi się ono do fenomenu dzielenia się władzą państwową przez różne segmenty (np. grupy etniczne lub wspólnoty religijne) społeczeństw pluralnych (podzielonych, sfragmentaryzowanych), w tym zwłaszcza wieloetnicznych i/lub wieloreligijnych. Głównym celem artykułu jest wyjaśnienie treści power-sharing we wskazanym wąskim rozumieniu i wytłumaczenie w zarysie jego głównych modeli (konfesjonalizm, model Lewisa, konsocjonalizm, centrypetalizm).This paper discusses the essence and key models of power-sharing. While power-sharing can be construed in a very broad way, a narrow understanding of it is analyzed in this paper. It refers to the phenomenon of the sharing of state power by different segments (e.g. ethnic groups and/or religious communities) of plural societies, especially multi-ethnic and/or multi-religious groups. There are two aims of this paper: 1) to explain how the concept of power-sharing in a multi-ethnic context is understood in the literature, and 2) to identify the main characteristics of the principal models of power-sharing (confessionalism, the Lewis Model, consociationalism, and centripetalism).polinfo:eu-repo/semantics/openAccesspower-sharingkonfesjonalizmmodel Lewisakonsocjonalizmcentrypetalizmpower-sharingconfessionalismLewis ModelconsociationalismcentripetalismIstota i główne modele power-sharing w kontekście wieloetniczności. Zarys problematykiThe essence and key models of power-sharing in a multi-ethnic context. An outline of issuesArtykułhttps://doi.org/10.14746/pp.2016.21.3.2