Domalewski, AdamHendrykowska, MałgorzataŚliwińska, Anna2014-07-282014-07-282013Images, nr 21-22, vol. XII, 2013, s. 207-2171731-450xhttp://hdl.handle.net/10593/11281The paper discusses the French science fiction short film The Jetty (La Jetée) by Chris Marker. Made in 1962, the black and white film is constructed almost entirely from still photos. The author first gives a summary of the plot and then considers the genre and aesthetic syncretism of Marker’s work. Musical, rhythmical and visual aspects of the movie are also covered. Using Waldemar Frąc’s theory of “possible cinema”, whose main ideas are presented in the article, various possible ways of interpreting the film are shown.Artykuł omawia krótkometrażowy francuski film science fiction Pomost (La Jetée) Chrisa Markera. Pochodzący z 1962 roku, czarno-biały film składa się niemal wyłącznie z nieruchomych fotografii. Autor artykułu po krótkim streszczeniu fabuły rozważa gatunkowy i estetyczny synkretyzm obrazu Markera. Omówione są także muzyczne, rytmiczne oraz wizualne aspekty dzieła. Przy użyciu teorii „kina możliwego” Waldemara Frąca, której główne założenia zostały także przedstawione, ukazane zostały różne możliwe sposoby interpretowania filmu.plscience fictionThe Jetty (La Jetée)Chris Markerphotographygenre syncretismpossible cinemaWaldemar Frącexistentialismfilm and philosophyfotografiasynkretyzm gatunkowykino możliweegzystencjalnizmfilm i filozofiaAnaliza gatunkowo-estetyczna „Pomostu” Chrisa Markera. Interpretacja filmu jako przykładu „kina możliwego”Genre and aesthetic analysis of The Jetty by Chris Marker. Interpretation of the film as a case of “possible cinema”Artykuł