Ćwikliński, Andrzej. PromotorRatajczak, Paulina2013-01-032013-01-032013-01-03http://hdl.handle.net/10593/4111Wydział Studiów Edukacyjnych: Zakład Dydaktyki OgólnejW niniejszej dysertacji opracowano temat dyscypliny i braku dyscypliny oraz dyscyplinowania uczniów w klasie szkolnej. Starano się pokazać, iż dyscyplina nie powinna być celem samym w sobie, a raczej środkiem – prowadzącym do realizacji celu leżącego poza nią samą. W części empirycznej przedstawiono analizę uzyskanych wyników badań własnych dotyczących: strategii rozwiązywania konfliktów oraz radzenia sobie ze stresem przez nauczycieli w sytuacjach niezdyscyplinowania uczniów; uzasadnień wyborów i oceny skuteczności stosowanych strategii dyscyplinowania oraz form i momentów realizacji procesu dydaktycznego podczas których nauczyciele doświadczają trudności z dyscyplinowaniem. Pozyskane wyniki odnoszą się także do postaw nauczycieli wobec braku dyscypliny w klasie szkolnej; częstości doświadczanych przez nauczycieli trudności z dyscyplinowaniem; oczekiwanych przez nich przejawów zdyscyplinowanego funkcjonowania uczniów podczas lekcji oraz podmiotów, na których nauczyciele powinni być najbardziej zaangażowani w kształcenie dyscypliny u uczniów. Wyniki badań dotyczą też opinii nauczycieli na temat przyczyn braku dyscypliny w klasie; źródeł wiedzy i umiejętności w zakresie utrzymywania przez nauczycieli dyscypliny oraz pozyskanych przez nauczycieli podczas studiów rodzajów wiedzy i umiejętności odnośnie dyscyplinowania uczniów. Badania pokazują także ocenę poziomu przygotowania przez uczelnię nauczycieli do radzenia sobie z problemami dotyczącymi dyscyplinowania uczniów oraz częstość doświadczanych przez nauczycieli problemów w tym zakresie w różnych typach szkół. Przedstawiono także wyniki badań odnoszące się do postawionych problemów zależnościowych omawiających predyktory różnicujące nauczycieli w zakresie radzenia sobie z problemami dyscyplinowania uczniów.The present dissertation discusses the subject of discipline and lack of discipline in the classroom. It attempts to prove that discipline should not be perceived as a goal as such, but rather as a means to an end which lies beyond it. The empirical part presents the characteristics of the research sample and the analysis of the obtained results of own research concerning: the strategy of conflict resolving and dealing with stress by educators in the situation of learners' misbehaviour; the justification of the choice of strategy and the evaluation of the effectiveness of the used strategies of discipline enforcement and the forms and timing of didactic process implementation, during which educators experience problems with disciplining learners. The obtained research results also relate to educators' attitudes towards the lack of discipline in the classroom, the frequency of experiencing difficulties with establishing discipline, their expectations as to the disciplined functioning of learners, and the bodies/persons most responsible for shaping the learners' discipline. The research also presents the evaluation of the level of educators' preparation for dealing with the problems of maintaining classroom discipline and the frequency with which educator experience problems in different types of schools. There are also the results of research on the dependency problems that discuss the predictors differentiating between educators according to the way they deal with the problems with establishing classroom discipline.plDyscyplina szkolnaClassroom disciplineDyscyplinowanie uczniówEstablishing disciplineDyscyplina w klasie szkolnej w opiniach i doświadczeniach nauczycieliDiscipline in classroom in opinions and experience of teachersDysertacja