Jagiełło, KingaSałacińska, AleksandraKamasa, Victoria2015-04-222015-04-222014tekst i dyskurs, vol. 7, 2014, pp. 155-1731899-0983http://hdl.handle.net/10593/12905Podręczniki są wskazywane jako jedno z istotnych źródeł transmisji dominujących konstrukcji dyskursywnych. W niniejszym tekście przedstawiamy analizę dyskursywnej konstrukcji rodziny w podręcznikach do nauki języka polskiego i języka fińskiego jako języków obcych. Prowadzimy analizę z perspektywy dyskursywno-historycznej w ramach krytycznej analizy dyskursu z użyciem metod jakościowych. Ujawnione dyskursy wskazują na pewne podobieństwa, ale również różnice między analizowanymi konstrukcjami rodziny. Do najważniejszych z nich należą: koncentracja na rolach społecznych związanych z płcią w przypadku polskiego podręcznika i niska pozycja dzieci w hierarchii rodzinnej w przypadku podręcznika fińskiego.info:eu-repo/semantics/openAccessrodzinapodręczniki do nauki języka polskiego jako obcegokrytyczna analiza dyskursupodejście dyskursywno-historycznedyskursRodzina w podręcznikach do nauki języka fińskiego oraz polskiego jako obcego. Krytyczna Analiza DyskursuArtykuł