Paprzycka, KatarzynaPaprzycki, Marcin2013-12-272013-12-272013K. Brzechczyn, M. Ciesielski, E. Karczyńska (red.), Jednostka w układzie społecznym. Próba teoretycznej konceptualizacji (Poznańskie Studia z Filozofii Humanistyki, 22). Poznań, 2013, s. 77-84.978-83-62243-45-7http://hdl.handle.net/10593/9008Artykuł ten ukazuje mechanizm chroniący społeczeństwo przed popadnięciem w stan totalizacji. Zdaniem autorów nie-Ewangeliczny model człowieka nie jest odpowiedni w wyjaśnianiu nie-Marksowskiego materializmu historycznego, gdyż nie tłumaczy on, w jaki sposób możliwe są tzw. rewolucje drugiego rodzaju. W proponowanej korekcji nie-Ewangelicznego modelu człowieka wykorzystana została psychologiczna teoria atrybucji. Korekcja ta pozwala na eksplikację niektórych uwag Nowaka jak również zrozumienie, dlaczego to klasy pracujące a nie klasy intelektualistów są bardziej skłonne do angażowania się w rewolucje.plnie-Marksowski materializm hisstorycznynie-Ewangeliczny model człowiekarewolucjaracjonalizacjateoria atrybucjinon-Marxian historical materialismnon-Christian model of manrevolutionrationalizationattribution theoryJak dochodzi do wybuchu rewolucji?Artykuł