Kwieciński, Zbigniew2014-04-252014-04-252012Neodidagmata nr 33/34, 2012, ss. 105-119978-83-232-2332-00077-653Xhttp://hdl.handle.net/10593/10532Autor analizuje siedem głównych modeli (wzorów, paradygmatów) o reformowaniu systemów oświaty: pedagogizm, reformizm, podejście systemowe, podejście dialektyczne, sceptycyzm (socjologizm), odszkolnienie (deschooling), eklektyzm (reformy pozorowane), ukazuje główne różnice i podobieństwa.Author analyses seven main models of reflections (paradigms, patterns) on educational reforming: pedagogism, reformism, systemic approach, dialectic approach, scepticism (sociologism), deschooling, eclectism (simulated reforms). The author presents main differences and similarities.reforma oświatyeducation system reformcele szkołyaims of educationutopie edukacyjneeducational utopiasparadygmaty myślenia edukacyjnegoparadigms of educational thinkingNeodidagmataModele myślenia o reformowaniu oświatyModels of reflection on educational reformingArtykuł