Prokop, Izabela. PromotorWitkowska, Magdalena2014-04-082014-04-082014-04-08http://hdl.handle.net/10593/10406Wydział Neofilologii: Instytut Lingwistyki StosowanejRefleksja, czyli zgłębiony namysł człowieka nad słowem, czynem czy postawą, jest zagadnieniem od dawna rozważanym przez licznych filozofów i psychologów. Myśli refleksyjne, często wyrażane w słowie pisanym i mówionym, mają duże znaczenia zarówno w sferze życia osobistego, jak i zawodowego. Refleksja w pracy zawodowej nauczycieli, tj. refleksja przed, w trakcie i po działaniu odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie nauczania-uczenia się, w tym nauczania i uczenia się języków obcych. Istnieją liczne techniki wspierania refleksji, z których kompetentny nauczyciel powinien korzystać, aby doskonalić swe umiejętności i wiedzę przede wszystkim z zakresu dydaktyki, psychologii i pedagogiki. Nauczyciel języków obcych pełni liczne role w klasie, zatem powinien stale rozwijać swoje kompetencje, w tym umiejętności planowania i przeprowadzania lekcji. Proces przygotowania kandydata do prowadzenia zajęć z języka obcego odbywa się według standardów kształcenia nauczycieli, które również odwołują się do idei refleksyjnego przygotowania do zawodu. Wsparciem w kształceniu refleksyjnych i autonomicznych nauczycieli języków obcych są liczne modele i programy refleksyjnego kształcenia kandydatów i doskonalenia zawodowego nauczycieli. Niniejsza rozprawa doktorska prezentuje dwa badania dotyczące refleksyjności kandydatów i nauczycieli języków obcych. Pierwsze z nich to badanie refleksji w działaniu, które zostało przeprowadzone z zastosowaniem protokołu głośnego myślenia (TAP) i nagrań wideo. Drugie natomiast dotyczy refleksji nad działaniem, gdzie zastosowano ankietę. Wnioski zgłębiają wiedzę na temat form i treści refleksji dokonywanych przez nauczycieli języków obcych w Polsce.Reflection, which can be defined as deeper attentive thinking over what one has done, said or observed, has been a discussion topic of philosophers and psychologists for centuries. Reflective thoughts, often expressed in a written and/or spoken form, prove significant in both everyday life and professional work. Reflection in the job of teaching, i.e. reflection before, while and after teaching, plays a crucial role, also in teaching and learning foreign languages. Teachers can use various reflection techniques to conduct reflection which appears indispensable for developing their knowledge and teaching skills and for becoming teaching professionals. A foreign language (FL) teacher plays many roles in the class, thus it is necessary for him/her to develop numerous teaching skills, including the skill of planning and conducting FL lessons. Educating FL teachers proceeds according to the teacher education standards, which also refer to the idea of reflective teacher training and development. Reflective teacher education can be supported by models and programs of reflective teacher training. This thesis presents two studies on reflection conducted with FL teachers and teacher-trainees. The first one aimed to research reflection-in-action with the use of Think-aloud Protocol (TAP) and video recording, and the other was conducted to research reflection-on-action where a questionnaire was applied as a data collecting tool. The research provides interesting data on the FL teachers’ and trainees’ reflection, its forms and content, which, along with the conclusions broaden the knowledge of Polish FL teachers’ reflectivity.plrefleksjareflectionrefleksyjnośćreflectivitykształcenie nauczycieliteacher trainingdoskonalenie nauczycieliteacher developmentrefleksyjny praktykreflective practitionerRefleksyjność u nauczycieli i kandydatów na nauczycieli języków obcychReflectivity of foreign language teachers and teacher-traineesDysertacja