Brzezińska, Anna Weronika2012-12-172012-12-172010Twórczość Ludowa R. XXV (69) 2010 nr 1-2, s. 17-210860-4126http://hdl.handle.net/10593/4027Z pojęciem regionu łączy się nierozerwalnie określenie społeczności lokalnej, której ramy wyznaczane są przez dwa rodzaje czynników: (1) obiektywne, jak na przykład zamieszkiwanie wspólnego terytorium oraz (2) subiektywne, czyli odczucia mieszkańców danego terenu, dotyczące wspólnej wizji świata i norm postępowania. Inicjatywy podejmowane przez społeczności lokalne odwołują się najczęściej do elementów tradycyjnej kultury ludowej, jej różnych dziedzin i przejawów (sztuka ludowa, folklor muzyczny, rzemiosło i rękodzieło). Odtwarzanie, ale także kreowanie nowych wzorców charakterystycznych dla kultury obszarów wiejskich staje się sposobem na życie oraz formą utrzymywania się i zarabiania. Przykładem są inicjatywy podejmowane przez przedstawicieli różnych społeczności, tworzących ośrodki lokalnej wytwórczości ludowej, rzemiosła, czy pielęgnujących i podtrzymujących lokalne tradycje. Jedną z form działalności na rzecz promowania swojego regionu jest działalność stowarzyszeń i towarzystwa, a także swoistego rodzaju „renesans” Kół Gospodyń Wiejskich. Celem artykułu wystąpienia jest zaprezentowanie możliwości współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami, w celu: ożywienia kultury regionalnej, promocji produktów regionalnych (projektowanie „gadżetów” regionalnych dostosowanych do potrzeb współczesnego odbiorcy), upowszechniania wiedzy nt. regionu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz regionu (propozycja szkoleń).plspołeczność lokalnakultura regionalnaaktywizacjaanimacjaregionupowszechnianie kulturyprodukt regionalnyRola społeczności lokalnej w kreowaniu współczesnej kultury regionalnejArtykuł