Bakiera, Lucyna. PromotorWysota, Monika2022-12-052022-12-052022https://hdl.handle.net/10593/27087Wydział Psychologii i KognitywistykiCelem pracy była empiryczna analiza związków pomiędzy sposobem komunikowania się rodziców z młodymi osobami a wkraczaniem przez nich w dorosłość. Zaproponowano autorski model wkraczania w dorosłość, uwzględniający wymiar społeczny i wymiar psychiczny dorosłości, oceniane w sposób subiektywny i obiektywny. Model ten stał się podstawą do skonstruowania narzędzi do badania dorosłości, które zostały wykorzystane w badaniach. Analizę komunikacji osadzono w Teorii Wzorców Komunikacji Rodzinnej, konceptualizującej komunikację według dwóch kluczowych wymiarów: zorientowania na zgodność oraz zorientowania na rozmowę. Badanie miało charakter longitudinalny i obejmowało trzy pomiary w odstępach półrocznych. Jego uczestnikami były osoby, które w momencie zgłaszania się do udziału w badaniu miały ukończone 19 lat. Wyniki pokazały, że nie jest możliwe wyznaczenie jednego wzorca komunikacji, który sprzyjałby kształtowaniu się u młodych osób wszystkich atrybutów dorosłości w wymiarze społecznym, jak i psychicznym.The aim of this study was to conduct an empirical analysis of the relationships between the way parents communicate with young people and the process of entering adulthood by these people. The author proposed an original model of entering adulthood, which included the social and mental dimensions of adulthood assessed in a subjective way and an objective way. This model became the basis for constructing tools for studying adulthood, which were used in the research. The analysis of communication was embedded in the Theory of Family Communication Patterns which conceptualizes communication according to two key dimensions: conformity orientation and conversation orientation. The study was longitudinal and included three measurements, each after a period of six months. Its participants were 19 years old at the time of applying. The obtained results showed, that it is not possible to define a single communication pattern that would aid the development of all the attributes of adulthood in the social and mental dimensions.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesswkraczanie w dorosłośćspołeczny wymiar dorosłościpsychiczny wymiar dorosłościwymiary komunikacji rodzinnejwzorce komunikacji rodzinnejtransition to adulthoodsocial dimension of adulthoodmental dimension of adulthooddimensions of family communicationpatterns of family communicationKomunikacja w rodzinie a wkraczanie młodych osób w dorosłośćCommunication in the family and young people’s transition to adulthoodDysertacja