Markowska, Anna. PromotorJarosz, Ewelina2018-04-272018-04-272017http://hdl.handle.net/10593/23021Wydział HistorycznyTematem rozprawy jest zwrot w teoretycznym myśleniu o sztuce malarstwa barwnych płaszczyzn oraz historii ekspresjonizmu abstrakcyjnego, pokazany na przykładzie historii recepcji oraz analiz obrazów trzech liderów awangardowego malarstwa amerykańskiego: Barnetta Newmana, Clyfforda Stilla oraz Marka Rothki. Ponowoczesny model recepcji dotyczy transformacji czasowości nowoczesnej historii sztuki, której strukturę wyznaczyła wertykalna oś, związana z duchowymi aspiracjami Amerykanów oraz progresywna oś, związana z wagą doskonalenia formy artystycznej.The subject of the dissertation is a theoretical turn in thinking about the color field painting and the history of Abstract Expressionism, shown on the example of the history of reception and analysis of paintings by three leaders of avant-garde American painting: Barnett Newman, Clyfford Still and Mark Rothko. The postmodern model of the reception refers to the transformation of the temporality of modern art history. It’s structure was determined by the vertical axis, associated with the spiritual aspirations of the Americans and the progressive axis, related to the importance of perfecting the artistic form.polinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccesssztuka nowoczesnaModern artsztuka amerykańskaAmerican artClyfford StillBarnett NewmanMark RothkoFigury nieprzedstawialnego. Ponowoczesny model recepcji malarstwa barwnego polaFigures of Unpresentable. Postmodern Model of Reception of Color Field PaintingDysertacja